Националната програма за насърчаване на иновациите ще финансира създаването на партньорски мрежи за иновации, обмен на практики, посещения на училища с цел разпространяване на добрите иновации. Министър Вълчев заяви, че днес училищата трябва да възпитават креативност, но за да го правят, те трябва да бъдат насърчени. По думите му около 13% са иновативните училища. Той даде за пример област Смолян, която е с най-малко иновативните училища, но там пък са най-добри образователните резултати. Вълчев обясни, че най-често иновациите в училищата са свързани с методите на преподаване, с мотивиране на учениците да учат, със създаването на по-благоприятна среда за учене, с въвеждането на информационни технологии.
Той уточни, че ще използват до известна степен и модела на „Еразъм“, чрез който да се насърчат училищата да обменят практики. „Дори и Националната програма да стартира с по-малка сума, се надявам тя бъде увеличаване във времето. Минимум 1,5 млн. лв. ще бъде сумата, но е въпрос на планиране на бюджета. Ако имаме възможност и повече средства ще отделяме, защото системата е голяма. В никакъв случай тези 1,5 млн. лв. няма да са достатъчни, но ще направим първа крачка през следващата година“, допълни Красимир Вълчев и подчерта, че днешната образователна система трябва все повече да изглежда като организъм, а не като производствена система. Според него драмата на днешното образование е, че то е от времето на масовото производство с характеристики на производствена система и доминираща култура на стандартизация. По думите му след години, но не толкова далеч, когато днешното поколение деца ще са на пазара на труда, изкуственият интелект ще е заменил човешкия труд, който не изисква творчество и основният капитал на хората ще остане креативността. Вълчев обясни, че иновациите имат нужда от допълнително финансиране, но не трябва да се създават стимули за иновации единствено заради финансирането. Той посочи, че могат нормативно да се разширят възможностите за иновации. Вълчев допълни, че е необходимо създаване на национална електронна платформа за споделяне на иновации в образованието, която да се превърне и в своеобразен дискусионен форум за иновации.
Вицепремиерът Томислав Дончев заяви, че образованието трябва да е първи приоритет не само на държавата, но и на обществото. „Образованието би трябвало да гледа в хоризонт от 15-20 години. Образователният процес не се е чак толкова променил. Живеем в друг свят. Голяма част от информацията е на няколко пръста от телефона. Няма друг път, свързан с благосъстоянието на нацията, освен образованието. Каква полза, ако имаме чудесни магистрали, тръби които не позволяват водозагуба, когато няма кой да ги ползва по най-добрия начин“, коментира още Томислав Дончев.
Люба АЛЕКСИЕВА