На форума стана ясно още, че превантивно са ремонтирани още 75 километра от второкласните и третокласните пътища в областта. След приключилите дейности по рехабилитация на едното платно по пътя Варна – к. к. „Златни Пясъци“, реконструкциите в срещуположна посока се очаква да стартират след полагането на водопровод по трасето. По време на дискусията бе оповестено също, че през тази година, след преместването на водопровода в местността „Траката“, на мястото ще бъде изградено кръгово кръстовище, с цел да се намали опасността от пътни инциденти в този участък. До месец и половина, с финансиране от около 15 млн. лева с ДДС, трябва да започне и укрепване на свлачището „Трифон Зарезан“ в района на Варна. Там ще бъде извършено премостване с естакада, като има одобрен проект от Националния експертен съвет. За изпълнение на дейностите по реалното укрепване на свлачището най-вероятно ще се наложат отчуждителни процедури на имоти. Държавата е осигурила и целеви ресурс за свлачището в местността „Свети Никола“ край града. През тази година ще бъдат ремонтирани и още 7 км от пътя Варна – Добрич. Ще стартира и ремонтът на пътя Айтос – Провадия, който ще направи достъпно за бързо преминаване още едно трасе по направлението север – юг. С ремонт на 16 км от пътя Топола – Девня, който трябва да бъде направен през тази година, ще бъде решен един от проблемите за бизнеса в региона.
Предстои да бъдат инвестирани и 141.7 млн. лв. за ВиК обекти във Варненска област. Средствата са по Оперативна програма „Околна среда 2014-2020“ и, освен водния цикъл на града, засягат довеждащи водопроводи, обслужващи и други общини. Местният ВиК оператор вече е подал проектното предложение, предвиждащо реконструкция на 7.34 километра довеждащи водопроводи, на 28.81 километра вътрешна водопроводна мрежа, както и изграждане на нова канализационна мрежа с обща дължина приблизително 81 километра. Инвестицията включва и изграждане на канално-помпена станция и съпътстващи сградни водопроводни и канализационни отклонения.
Зам.-министър Нанков съобщи също, че през тази година трябва да бъдат реализирани 90% от инвестициите по Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 в областта. Общо 154 млн. лв. ще бъдат вложени в дейностите, заложени в 25 проекта, за които са сключени договори. С част от тях ще бъдат преобразени варненските квартали „Аспарухово“ и „Владислав Варненчик“. Обновяват се и 11 центъра за спешна медицинска помощ и техни филиали по проект на Министерството на здравеопазването. Ресурс от програмата е насочен и към децата чрез инвестиции в образователна инфраструктура.
По време на форума „Европа в нашия дом” стана ясно също, че съвсем скоро, с около осем месеца по-рано от предвиденото, ще е готово изпълнението на участъка от девет километра от магистрала „Хемус“ – от Ябланица до пътен възел „Боаза”. Досега са отчуждени терени от 2 километра, но до края на месеца ще приключат процедурите, за да може през май да има пълна мобилизация на строителните фирми. През следващия месец се предвижда да започне строителство и в 56-километровия участък от пътния възел до разклона към пътя Плевен – Ловеч. Забавяне има в отчуждавания на имоти между пътен възел „Белокопитово” и пътен възел „Буховци“. Зам.-министър Нанков отбеляза, че се подготвя промяна в нормативната уредба, която ще спести приблизително една година при отчуждаването на имоти за обектите от национално значение, какъвто е автомагистрала „Хемус“. През тази година ще бъде изготвен технически проект за магистралата в участъка между разклона към пътя Плевен – Ловеч и пътния възел, при който „Хемус“ ще се свързва с бъдещата магистрала Русе – Велико Търново. За трасето с дължина над 80 километра има готов идеен проект и одобрен доклад за Оценката на въздействието върху околната среда (ОВОС). Очаква се строителството му да приключи най-късно в началото на 2023 година. В момента се проектира и участък от почти 80 км между Велико Търново и пътен възел „Буховци“. Магистралата от София до Варна ще бъде напълно завършена в рамките на следващите пет години.
Диана СТОЕВА