Варна. Интегриран план за управление на риска от бедствия и аварии във Варненска област предстои да бъде изготвен в следващите 7 месеца по проект с финансиране от Европейската банка за развитие. Това стана ясно по време на среща по проекта, предаде репортер на Радио „Фокус“ – Варна. Експерти от консултантска фирма ще направят анализ и ще дадат съвети за подобряване на комуникацията между институциите при евентуални бедствия и кризи. „Идеята да има превенция и да не се допускат такива ситуации“, обясни областният управител Стоян Пасев. Част от дейностите по проекта са свързани със срещи с партньори от Марсилия във Франция и с екипи от Чехия. Целта е обмяна на опит и добри практики в това направление. Според Стоян Пасев, след приключването на проекта, трябва да се обобщи информацията за риска от бедствия и аварии, за която сега институциите нямат практика за координация. По думите му трябва да се обучат хора по общини, които да задействат съответния местен план за бедствия и аварии, тъй като в момента се разчита само на този на Областната администрация. „Затова сме взели Марсилия за пример. Там има изградена система със симулации при бедствия. Слабото място при нас е превенцията и липсата на координация между институциите“, заяви още областният управител.
Той коментира, че откакто е на поста са се случили 6 бедствени ситуации като наводнения, разпространение на зараза с антракс и африканска чума по свинете. Според него, до момента Областният кризисен щаб е успявал да овладее кризите, но от тук нататък трябва да се подобри работата в посока предотвратяване на проблемите преди да се случат. Губернаторът посочи, че във Варненско една от опасностите, по които в момента не се работи, са свлачищата. Друг проблем са нефтените разливи и въпреки, че Морска администрация има план за действие в подобни случаи, връзката с останалите институции се губи. Стоян Пасев допълни, че трябва да се изгради електронно-комуникационна връзка и коментира, че в момента отделните звена нямат алтернативна връзка помежду си при срив на мобилните оператори при евентуално бедствие. Той уточни, че преди години такъв начин на връзка са имали военните. По думите му, Варна може да почерпи опит от добрите европейски практики, каквито има в Марсилия, но изрази съмнение, че Чехия е на много по-високо ниво от това у нас. Като добър той посочи за пример и изградения механизъм за реакция при бедствия в съседна Румъния, където има и нужната техника, има и парамедици към звената за спешна помощ.
Доц. Стефко Бурдгиев от екипа, който ще работи по новия Интегриран план за управление на риска от бедствия и аварии за областта, заяви, че всички институции на областно и общинско ниво във Варна трябва да синхронизират мониторинговите си системи за предупреждение и оценка на риска от бедствия и аварии. Това заяви на среща в града. Той отбеляза, че различните ведомства закупуват мониторингови системи по различни проекти, но в момента те са в хаос и всеки ги ползва за собствени нужди. Целите на проекта, в който доц. Бурджиев участва, са първо тези програми да се инвентаризират, а след това да се види с какви възможности разполагат, както и добиваната от тях информация да бъде обобщена по подходящ начин. „Управлението на риска изисква то да става на принципа на единоначалието. От тази гледна точка, ако успеем да ги инвентаризираме, да съберем информацията от тях, ще се подобри нивото на информираност на адмнистрациите на местно и областно ниво“, посочи експертът.
Финансирането за проекта е осигурено от Европейския консултантски център по инвестиционните въпроси, чрез Европейската инвестиционна банка.
Диана СТОЕВА