Варна. Първи въпрос е затруднил най-много четвъртокласници на малката матура по български език във Варненска област. Това каза за Радио „Фокус“ – Варна Венцеслава Генова, началник на Регионалното управление на образованието (РУО) във Варна. При тази задача учениците трябва да отговорят на въпроси по зададен текст. „Там имаме 96.25% грешни отговори и въпросът е свързан с функционалната грамотност – четене с разбиране. Затруднение са имали четвъртокласниците и с въпрос номер 9, който също е с избираем отговор. 87.66% са се затруднили при определяне вида на изречението по цел на изказване“, съобщи Венцеслава Генова. При определяне лексикалното значение на думите във въпрос номер 8, затруднения са срещнали 87.50% от явилите се ученици. „Най-голям процент верни отговори имат на въпрос номер 5, с избираем отговор – 98% са дали верният отговор. Въпрос номер 10 отново е с отворен отговор. Там 84.27% ученици са дали верен отговор. И на въпрос 11 с отворен отговор, 78.61% ученици са се справили, което означава, че четивната грамотност на четвъртокласниците в област Варна е много добра. Те четат с разбиране и съответно се справят добре с отговорите на въпросите към текста“, обобщи Венцеслава Генова. Към момента има информация само за две от външните оценявания, които се проведоха на 9 и 10 май. Обработват се резултатите от изпитите по предметите „Човекът и обществото“ на 14 май и „Човекът и природата“ на 16 май.
Генова информира също, че 99% от учениците са се справили успешно с четене на многоцифрени числа от класа на милионите на малките матури по математика в областта. Тя обобщи, че 97% от четвъртокласниците са се справили с четвърта задача в теста. „Задачи номер 13, 14, и 15 проверяват геометричните знания на учениците. В тази група задачи най-висок процент верни отговори – 95% четвъртокласниците дават при разпознаването на брой триъгълници във фигура. А най-висок процент грешни отговори – 95% от четвъртокласниците, взели участие във външното оценяване по математика, се затрудняват при намиране на обиколка на равнобедрен триъгълник по дадено бедро и основа – 75% не са се справили“, посочи Венцеслава Генова. Според нея високият брой грешни отговори най-вероятно произлиза от факта, че в задачата за намиране на обиколка на равнобедрен триъгълник има уловка. „Става въпрос за две бедра, защото триъгълника е равнобедрен. Взели са може би само веднъж стойността на едното бедро“, каза още тя. Венцеслава Генова съобщи, че 75% от учениците от областта са се справили успешно с решаването на текстовата задача по математика. „По математика най-висок процент грешни отговори имат на задача номер 2, с избираем отговор е била. 94.98% са дали грешен отговор при справяне с многоцифрени числа. Задача номер 10, която също е с избираем отговор – 92.65% срещат затруднение умножение на трицифрено число с едноцифрено и прилагане на съдружително свойство в числов израз“, посочи директорът на РУО – Варна. По думите й 88.94% от четвъртокласниците са се затруднили при делението на многоцифрено с едноцифрено число в седма задача.
Бояна АТАНАСОВА