София. Винетки за северната част на околовръстния път на София няма да се изискват, но до конкретно становище за приемане или отхвърляне на пътните такси за Северната скоростна тангента не се стигна. Преговорите между Агенция „Пътна инфраструктура“ и Столична община продължават и през новата 2019 г. Това стана ясно по време на брифинг, на който бяха представени решенията от срещите между местната власт и пътната агенция. През последните дни преговорите между тях бяха относно плащането на пътни такси за ползването на Северната скоростна тангента, която е свързваща пътна артерия за транзитния трафик от автомагистралите „Хемус“, „Тракия“, „Струма“ и ГКПП „Калотина“. Целта е да се намерят работещи и ефективни решения, свързани с ползването на републиканската пътна мрежа от жителите на северозападните и югоизточните квартали на София. От АПИ уточняват, че винетките са за ползване на републиканската пътна мрежа извън населеното място, а според нормативната уредба началото и краят на населеното място се определят от съответната община. Ползването на пътната мрежа в конкретното населено място се осъществява без винетен стикер, пътната такса е задължителна, когато превозното средство напуска населеното място и продължава пътуването си по участък от републиканската пътна мрежа, а именно автомагистрала, първокласен, второкласен или третокласен път.
По време на брифинга зам.-кметът на София Дончо Барбалов, обясни, че в момента се търси начин до всяко населено място на територията на Столична община да има път, по който хората да могат да пътуват, без да е необходимо да се закупуват винетки. Той отбеляза, че отношението на агенцията към този въпрос е положително и според него е необходимо да се намери начин, който да мотивира хората да продължат да ползват новите пътни връзки. „Последните години работим много активно по извеждане на движението от централната градска част. Всички пътища, които са нови, бързи и удобни, трябва да се използват максимално и да даваме стимули на хората да ги ползват. Това е една от темите, която дискутираме, един от аргументите, когато говорим с Агенцията“, посочи той. На 2 януари 2019 г. отново ще бъде проведен разговор между Столична община и Агенция „Пътна инфраструктура“, на който ще се вземе крайно решение дали да бъде платено ползването на Северната скоростна тангента. От 1 януари 2019 г. обаче ще се изисква пътна такса за преминаването през участъка.
Антон Антонов, директор на Националното ТОЛ управление в Агенция „Пътна инфраструктура“ изтъкна, че през 2019 г. ще се търси законово решение Северната скоростна тангента да се освободи от винетка, като се надява до края на януари да има такъв консенсус. Според него обаче няма как да има вариант, при който да бъдат таксувани само превозните средства, които не са със софийска регистрация, защото технически това не е възможно. „От 2-ри януари тръгва и ТОЛ полицията, която сканира всички регистрационни номера и не е възможно да отсява само софийските“, обясни Антонов като посочи, че все още предстои да бъде направен и списъкът на републиканската пътна мрежа, която подлежи на тол таксите.
Кметът на район „Нови Искър” Даниела Райчева отбеляза, че към момента всички граждани, живеещи в рамките на Столична община, имат достъп до София, без да трябва да заплащат винетка.
Даяна ДЮЛГЕРОВА