София. Водещи световни бизнес експерти споделиха своите вдъхновяващи истории по време на Икономическия форум „Business excellence 2022“. Събитието е част от Годишните награди „Компания на годината”, като негов инициатор и организатор е групата на списанията Bulgaria Business Review и Business Lady.
Форумът бе открит от българския еврокомисар по цифровата икономика и обществото Мария Габриел, която приветства участниците със специално видео обръщение. „Днес Европа и светът стоят пред редица предизвикателства, изправени сме пред нов облик на индустрията и икономиката. Едва 20% от малките и средни предприятия са високо цифровизирани. Затова моето послание е бъдете иновативни, бъдете смели и експериментирайте, вложете своите усилия в дигитализиране, за да бъдете конкурентоспособни“, заяви Мария Габриел. Тя посочи, че предстои 500 млн. евро да бъдат инвестирани в дигитални хъбове, които ще бъдат в помощ на малките и средни предприятия, като такива ще има и в България.
По време на форума Стив Кайл - управител на MariaDB Corporation и международен лектор, обясни, че възможностите за работа в България са невероятни. „За мен бизнес превъзходството означава бизнесът не само да реализира печалба, а да служи и на обществото. Ако трябва да направите избор, винаги изберете да служите на обществото – това е съвременният и бъдещ път за успешно развитие на организацията. Трябва да се мисли дългосрочно. Липсва ни смелост, трябва да скачаме в неизвестното, за да постигнем бизнес превъзходство. Магията не се случва в комфортната зона, трябва мъдро да поемаме рискове. Седнете, сипете си едно уиски и си помислете, че всичко, което знаете, е грешно“, заяви Кайл.
Том Куигли - собственик и главен маркетинг директор на QuigleyMedia, коментира, че няма тайна съставка за успешен бизнес, а нещата опират до здрава работа. „Моите компоненти, които използвам, са визия, ценности и поведение. Трябва ви цел, която да можете да дефинирате и да обясните на своите служители и клиенти - това не е просто култура на организацията, това е вашата основна задача и само така пазарът ще ви обърне внимание. Финансово управление – безупречен контрол върху финансовите потоци. Маркетинг – особено важен е и трябва да бъде активен заради глобализацията на съвременния бизнес. Изграждане на отлични екипи – не говорим за хората като за числа, те трябва да демонстрират поведението, което очаквате от тях“, каза още Куигли.
Дарина Стоянова - изпълнителен директор на „Престиж - 96“ АД и член на Съвета на жените на бизнеса в България, заяви, че истинското лице на бизнеса са хората, които създават иновациите, добавят стойност в обществото и градят национален имидж. Тя уточни, че по отношение на бизнеса има някои неща, които са като „котви“, но повечето неща трябва да се променят според всекидневните предизвикателства на средата. „Добрата бизнес стратегия съдържа три елемента – качество, иновации, хора. За мен това са елементите, които са „котва“, а всичко останало – къде ще се фокусираме, в кой канал, с кои брандове и т.н., подлежи на промяна“, посочи Стоянова. Тая уточни, че за всеки бизнес е важно не само да търси съвършенство, но и да го постига, отговаряйки на текущото законодателство.
От своя страна, Ивайло Нецов – управляващ директор на Foodpanda България, коментира, че в днешно време се говори повече за визия на компанията, а стратегията е нещо, което идва в последствие. „Стратегията може да се променя генерално месец за месец. През последната година например при нас, в нашия бизнес, нещата растат с трицифрени числа и трябва да се променяме ежемесечно“, обясни Нецов. Той посочи, че е много по-трудно да се задържиш на върха, отколкото да го стигнеш, което е предпоставка за създаване на добри стратегически процеси.
По време на втората част на ТОП бизнес събитието „BUSINESS EXCELLENCE 2022” стана ясно, че само 2% от компаниите в света използват пълния потенциал на информационните технологии. Във втората част на събитието се чуха интересни бизнес факти и актуални предизвикателства и мениджърски подходи от редица участници. Панелите, по които говориха български и световни бизнес експерти, дадоха отговори на редица въпроси, свързани с Кои човешки качества ще са най-ценни в бъдеще; Развитието на технологиите и мястото им в бизнеса; Маркетинг, служещ на клиента.
Спиридула Дракопулу - Google, Head of Finance & Performance Agencies, заяви, че се наблюдава 45% ръст в изискването от хората за доставка на същия или на следващия ден на търсените услуги. „61% от маркетолозите срещат затруднения при достъпа и интеграцията на бази данни от предходни години. А 75% от тях смятат, че едни от най-големите бариери при използването на информационните технологии се дължат на ниското образователно ниво и липсата на адекватно обучение за работа и анализ на данни”, посочи Спиридула Дракопулу.
Йордан Славов, Директор Маркетинг, Кока-Кола ХБК България коментира, че клиентът има различни измерения. „В нашия бизнес те са 4 – купувача, потребителя, търговеца, дистрибутора. Трябва да разбираш потребителя, за да можеш да му влияеш. Съществуват 7 тенденции за потребителя, които са равнозначни за всички бизнеси. Ако искате да бъдете успешни в маркетингов план, трябва да разбирате поне част от тях – технология, здравословен начин на живот, местни продукти, да имаме страхотно преживяване и други. Друго важно условия е традиционният начин на сегментиране, който вече е в историята. Модерната сегментация говори за племена, трябва да напипаме вълната на всяка потребителска група. Как го правим ние? Хората искат всичко сега, което означава, че трябва да сме с тях 24 часа, 7 дни в седмицата. Ние имаме портфолио, което отговаря на това. Технологията трябва да бъде преведена и разбираема за всяка племенна група потребители”, допълни той.
Ивайло Славов, СЕО Bulpros, коментира, че ключовите фактори в мениджмънта са: Отношение, Репутация, Лоялност и Надеждност, които не зависят от сферата на бизнес.
Георги Александров, Country Managing Director at Oracle Bulgaria, посочи, че контекстът, в който се използва технологията, е ключът към успеха. „Не бива да се избира първо технологията, тъй като не се знае дали е подходящата. Облакът не е панацея, но ако ти не можеш да отидеш при него, той ще дойде при теб. Първият проблем беше: облак или не. А сега въпросът е кой облак. Ние като икономика трябва да предлагаме собствени разработки и така ще запазим работните места тук, а не да разчитаме, че сме евтина работна ръка и затова има заетост. Освен да обучаваме младите, трябва да покажем и перспектива на бизнеса. Изкуственият интелект като технология не е монопол на големите, а може да се използва и от по-малки компании”, добави той
Христо Христов, Президент на IAB България, главен изпълнителен директор на Netinfo, заяви, че бизнесите, които не възприемат дигиталната трансформация, ще отстъпят пазарните си дялове на тези, които са по-бързи и по-иновативни. „90% от сайта на Амазон се пише от машини, а какво виждаме определя изкуственият интелект и подготвя нов криейтив за нови постери. Технологиите са в голява помощ при разказването на истории, вече има виртуална реалност и можем да отидем в Танзания, ако искаме”, добави той.
Анастас Шопов, Управляващ директор, ERP.BG, Дигитална трансформация мисионер, посочи, че българските ИТ компании трябва да работим заедно, за да постигнем висок технологичен успех. Според него е добре да се привлекат фондове, които да изнесат на глобално ниво нашите ИТ идеи. „Това, което притеснява клиентите е сигурността на данните. И все повече фирми осъзнават, че на облака информацията е по-сигурна и защитена, по-евтино е и има по-голяма полза за бизнеса”, каза още той.
Цветилена СИМЕОНОВА