Министър Вълчев коментира, че основното предизвикателство на образователната система е да насочи повече деца към специалностите, които са най-важни за пазара на труда. „Образованието е държавната функция, чиито ефекти са най-дългосрочни относно развитието на всички обществени системи. Връзката с пазара на труда е една от основните теми в образованието и има множество дебати за това. Общото предизвикателство е динамиката на времето – днес то е по-бързо от вчера, а утре ще бъде по-бързо от днес. Голяма част от професиите, които ги има днес, утре няма да са налице“, заяви Вълчев и посочи, че затова всяко дете трябва да придобие ключови компетентности. „Другото предизвикателство за България е демографското. През следващите десетилетия младите хора, които ще постъпват на пазара на труда, ще бъдат едва 2/3 от тези в пенсионна възраст. Това означава липса на кадри за всички позиции. Образователната институция не може да реши този недостиг, но може да постигне крайната цел нито едно дете да не отпадне от образователната система. Второто, което трябва да направи образованието, е да осигури съответствие на знанията и уменията с нуждите на пазара на труда“, обясни образователният министър.
Вълчев посочи, че за тази цел МОН е предприело множество мерки, сред които създаване на 2800 програми по различни дисциплини, повече инвестиции в разширяването на базата от софтуерни специалисти, въвеждане на предмета Компютърно моделиране в трети клас, увеличаване на приема в IT профилите, насърчаване на дейности по интереси в IT областта, стартиране на програма за финансиране на дигитална креативност от първи клас, инвестиции в обучители по IT, откриване на паралелки в областта на информационните технологии в математическите и природо-математическите гимназии и др. „Добрата новина е, че информационните технологии са секторът, който в най-голяма степен успява да задържи младите хора най-вече заради по-високите заплати. Тоест, минимален брой ученици са напуснали това направление, както и минимален брой хора, работещи в този сектор, са напуснали страната“, каза още образователният министър.
Вълчев посочи, че пазарът на труда и пазарът на образование са различни и имат различна логика и различни нужди. „И със системите на политиката трябва да се опитаме да ги свържем – да преструктурираме приема, да предлагаме допълнителни и по-високи стипендии във висшето образование и т.н. Но основното предизвикателство си остава да променим нагласите на децата и на техните родители и да насочим повече ученици към тези специалности и профили, които считаме, че са най-важни за пазара на труда – професионалните профили, педагогическите профили, математическите профили и др.“, заяви той.
Цветилена СИМЕОНОВА