Съветът на Европейския съюз одобри изменения на Директивата на ЕС за газовите доставки по отношение на експлоатацията на морски газопроводи. Нейните разпоредби ще се прилагат за „Северен поток - 2“. Както следва от директивата, нови и съществуващи газопроводи от трети страни към ЕС в териториалните води на страните от ЕС ще трябва да отговарят на определени стандарти. Сега тези правила важат само за наземни газопроводи.
Съществуват четири основни изисквания за „Северен поток - 2“. Първото е разделяне на активите. Транспортирането на газ не може да се извършва от същото дружество, което произвежда и продава газ. Nord Stream 2 AG, оператор на „Северен поток - 2“, не спазва това изискване.
„„Газпром“ вече е принуден да разделя своя бизнес в Европа. Някъде по-твърдо, както в балтийските държави, някъде по-нежно. Разбира се, това е неприятно, тъй като е необходимо да се преформатира проектът „Северен поток 2“. "Газпром" вече търси възможности за адаптация, "каза Игор Юшков, експерт от Националната фондация за енергийна сигурност.
По време на обсъждането на измененията Германия успя да постигне тяхното смекчаване. Страната, в която се намира точката на влизане на газопровода, може да изключи проекта от действието на тези изменения. В случая със „Северен поток 2“ Германия ще може да сключи междуправителствено споразумение с Русия за изключването от газовата директива. Въпреки това то ще трябва да одобри Европейската комисия.
Как може „Газпром“ да заобиколи това изискване? Трябва да се отбележи, че регламентите на ЕС не се отнасят за целия морски тръбопровод, а само за тази част, която преминава в териториалните води на Германия. Този дял ще трябва да бъде даден за управление на отделно дружество - независим оператор.
„Или Германия ще бъде оператор на тази секция на газопреносната система, или петте европейски компании, които участват заедно с„ Газпром “в проекта„ Северен поток 2 “. Те могат да създадат съвместно предприятие и да управляват именно този сегмент. Тези пет европейски компании не участват официално в Nord Stream AG 2, те нямат дялове в дружеството. Те са дали заем на "Газпром" и са получили като залог всички 100% от акциите на "Nord Stream AG-2", обяснява Юшков. Става дума за френската Engie, австрийската OMV, британско-холандската Royal Dutch Shell и германските Uniper и Wintershall.
Коя опция е по-добра? „За Газпром ще бъде по-лесно да работи с пет европейски партньорски компании. Единственото нещо, което може да попречи на това, е проблем, който вче е възниквал : ще трябва да се получи съгласие за създаване на съвместно предприятие от антитръстовите органи на всички страни, в които се прави бизнес. Последният път полският антимонополен орган не даде такова разрешение и едва ли ще даде разрешение сега. Следователно е възможно създаването на такова съвместно предприятие да не е най-добрият вариант ”, каза източникът.
Второто изискване на ЕС е да предостави достъп до „Северен поток – 2“ на трети компании. На практика това ще означава, че половината от капацитета на тръбата ще бъде празна, тъй като няма други доставчици на газ освен „Газпром“. В резултат на това Русия ще получи по-малко приходи. Това ще увеличи периода на откупуване на руските инвестиции.
„Официално това е антитръстовото законодателство на ЕС, което трябва да насърчава конкуренцията. Но де факто това са санкции. Защото ако тази конкуренция не може се осъществи реално, тогава трябва да се даде изключение от нормите на Третия енергиен пакет, което "Газпром" ще изисква ", смята експертът на НЕСБ. Абсолютно същата история се случи и с газопровода „Опал“ - това е тръба, която е продължение на „Северен поток - 1“ и минава през немска територия. В продължение на много години половината от тази тръба беше неработеща поради същите изисквания на Третия енергиен пакет на ЕС. „Газпром“ трябваше да положи много усилия, за да възстанови справедливостта.
„Там, където тръгва тръбата на „Опал“, няма друг газопровод, няма терминал за втечнен природен газ, затова там няма други доставчици на газ. Това означава, че не е правилно да се прилагат изискванията на Третия енергиен пакет в този случай, което беше потвърдено от арбитраж на Световната търговска организация, пред която „Газпром“ подаде жалба, ”казва Юшков. В резултат на това „Опал“ всъщност получи изключение от Третия енергиен пакет. Останалите празни мощности се предлагат за търгове, в които никой освен „Газпром“ не участва. Руската компания пое всички квоти за доставяне на газ по „Опал“.
„В случая със „Северен поток 2“ ще има още по-очевидна ситуация. Европейската част на тръбопровода обикновено започва в морето. Откъде ще идват алтернативни доставчици? Възможността за конкуренция е още по-абсурдна ”, казва газовият експерт.
Разбира се, „Газпром“ ще потърси същото изключение като за „Опал“. Проблемът обаче е, че в ситуацията с Опал "Газпром" търси това освобождаване в продължение на много години. Газопроводът е изграден през 2011 г., а достигна пълен капацитет едва през 2017 г. Ако толкова дълго време е необходимо да се търси справедливост в случая със „Северен поток 2“, тогава това ще причини големи неприятности на Газпром. На първо място, от гледна точка на преговорите за газ с Украйна.
„Ако не разрешат доставката на 55 милиарда кубически метра газ, а само на 27,5 милиарда, останалите 27,5 милиарда трябва да бъдат транзитирани през Украйна. За Украйна това са допълнителни точки в процеса на преговори по новия транзитен договор от януари 2020 г. Това е допълнителен капан за „Газпром ”“, каза Юшков. „Както знаете, Русия планира след края на газовия договор да изпомпва през Украйна не повече от 15 милиарда кубически метра. Всъщност новото европейско законодателство извива ръцете на Русия - и това ще я принуди да използва все още украинската тръба“.
Третото изискване е създаването на конкурентни тарифи за транспортиране на газ от германския регулатор. Това е може би най-обидното изискване.
„Проблемът с тарифата е десето дело за „Газпром“. Става въпрос за тарифата за транспортиране на газ в последния участък близо до бреговете на Германия, тъй като това вече не е юрисдикция на ЕС. Германия има някои разпоредби относно начина на определяне на тези тарифи. Мисля, че „Газпром“ напълно се съгласява с методите, които съществуват в ЕС. Всички разбраха, че германските оператори ще определят тарифата за газопровода „Еугал“, ”казва Игор Юшков.
Четвъртото изискване е газопроводът да работи прозрачно, по-специално по отношение на сигурността на доставките. Какво точно означава това, не е съвсем ясно. „Неразбираемият език винаги е много опасен. Защото зад него може да се крие всичко.
Последната точка може да е причина постоянно да критикуват "Газпром", да го обвиняват, че създава заплаха за пазара и т.н.
Само защото "Газпром" работи и доставя газ на пазара и то толкова много. И това е риск и зависимост, така дайте да спрем този проект ”, коментира експертът.
Освен това и друг руски газопровод „Севрен поток-1“ може да бъдат засегнат от тези изменения. Възможно е тук да трябва да се освободи част от капацитета на тръбата, която се намира в териториалната морска зона на Германия и да се прехвърли на независим оператор.
Разпространението на новите изменения върху стария проект обаче е напълно радикален сценарий. „Надявам се, че европейците разбират, че не е необходимо да избутват Русия в ъгъла, в крайна сметка тя остава най-големият доставчик на газ за Европа. Такава подигравка ще се окаже по-скъпа за Европа ”, заключава експертът.
Превод и редакция: Юлиян Марков