Италия може да стане първата страна-член на Г-7, която да помогне на Китай да завладее Европа като част от мегапроектът „Един пояс - един път“. Италия е готова да пусне китайски инвеститори в пристанищните си съоръжения. Защо това събитие е толкова важно за цялата световна търговия и следователно предизвика сериозно безпокойство за Съединените щати?
Италианското правителство реши да отвори своите пристанища за инвеститори от Китай, което обещава увеличаване на товарооборота и значителни ползи. Подписването на съответния меморандум се очаква по време на посещението на президента на КНР Си Дзинпин в Рим в края на март, според The New York Times.
Голямата вероятност за подписване на документа бе посочена от заместник-министъра на икономиката на Италия Мишел Герачи. Това много уплаши Съединените щати. Рим се заблуждава и подобно решение „може да навреди на глобалната репутация на тази страна в дългосрочен план“, заяви официалният представител на Съвета за национална сигурност на САЩ Гарет Маркиз.
Ако се подпише споразумението с Китай, Италия ще стане първата страна, член на Голямата седморка, която ще участва активно в плановете на Пекин да създаде товарни центрове по целия свят, за да стимулира собствения си икономически растеж в рамките на проекта "Един пояс - един път".
Договорът с италианците е много важен за китайците. „Италия има уникална позиция в Европа: голям брой пристанища, страната е сред първите три страни в морската търговия. Предполага се, че контейнерите от Китай ще пристигнат в Триест, Венеция, Равена и китайски стоки ще се продават на всички европейски пазари. Това е стратегически важна част от Новия Път на коприната, която позволява на Китай бързо и евтино да обменя стоки с ЕС, ”каза Иван Андриевски, председател на Съвета на директорите на 2К.
„Контролът на товарните пристанища е важна част от китайската политика на„ Един пояс - един път ”. Въпреки това, не всяко пристанище е подходящо за Китай. Той се нуждае от товарни пристанища, които могат да приемат кораби с голям обем. Но в Европа няма много такива пристанища, ”казва Алексей Маслов, директор на Центъра за стратегически изследвания на Китай. Повечето европейски пристанища технически не могат да приемат огромни контейнерни кораби от Китай.
„Проблемът на пристанищата на Балтийско море е, че океанските лайнери с контейнери от Китай от основния клас кораби (18 200 тона) технически не могат да влязат в Балтийско море и в Рижския залив. Те могат да отидат само до Ротердам и Хамбург. И този проблем засяга не само пристанищата на Балтийско море, но и, например, финландското пристанище Котка и други ”, каза Маслов. Не е изненадващо, че основните търговски партньори на Китай днес в Европа са Холандия и Германия.
Необходимостта от плаване до Ротердам или Хамбург създава допълнителна транспортна цена, което увеличава разходите за доставка. Китай иска да инвестира в италиански пристанища, за да могат да приемат огромни контейнери с китайски товари. Това не само ще намали доставката на стоки и ще намали разходите за логистика, но и ще увеличи китайския износ за европейските страни.
Съединените щати, разбира се, ще окажат натиск върху Италия по всички възможни начини, така че да не се превърнат портите в Пекин. „Ако Китай наистина получи контрол над италианските пристанища, пристанищата на Средиземно море, особено гръцките и италианските, ще бъдат под пълния контрол на Пекин. Съединените щати са обезпокоени, защото китайците ще могат да пренасочат част от търговските си потоци от Съединените щати в Европа и да станат по-малко зависими от износа за САЩ. Очевидно диверсификацията на износа е част от политиката на Китай след началото на търговската война със Съединените щати ”, каза Маслов.
Превод и редакция: Юлиян Марков