Москва. През следващата година може да има пробив в руско-китайското сътрудничество в областта на ракетните и космическите технологии. Това стана известно в понеделник от думите на Игор Арбузов, ръководител на „Енергомаш“, разработчик и производител на ракетни двигатели.
Според Арбузов китайците „изразяват силен интерес“ в съвместната инженерна експертиза „относно проектната документация за 480-тонен двигател“, който самият Китай вече създава за супер тежкотоварни ракети.
„Ние ще изградим нашето сътрудничество по такъв начин, че да бъде абсолютно полезно и за двете страни и същевременно да не застрашава националните интереси и интереси на предприятието“, заяви той. Сега зависи от руското правителство: трябва да одобри или да забрани такова сътрудничество с Пекин на двигателя на супер тежка ракета. Съответните документи „Енергомаш“ обещава да се събере в началото на следващата година.
Внимание към технологично сътрудничество с Пекин е показано от много страни. Китай е известен със способността си да създава аналози на чуждо ноу-хау.
Китайците заимстват повече от веднъж, включително от Русия. Така че, до 90-те години, основата на китайските ВВС се състои от самолети, създадени на базата на съветските МиГ. На базата на руския изтребител Су-27СК неочаквано за нас беше създаден китайски изтребител J-11B.
Сумата на договора, по която руската и китайската страна планират да влязат, вероятно през следващата година, не е разкрита. Както предполага ръководителят на Института за космическа политика Иван Мойсеев, действителната промяна в позицията на „Енергомаш“ е свързана с пари. Мойсеев не се страхува от технологични течове в ръцете на Пекин.
„Технологията е нещо нетрайно, днес е модерна, след няколко години вече е назад. И това постоянно се наблюдава“, каза експерта за вестник „ВЗГЛЯД“.
„Ако някоя страна е готова да плати достойни пари, които ще устройват „Енергомаш“, тогава аз само ще я приветствам - съобщи Мойсеев. - Очевидно, по-рано сумата не е устройвала „Енергомаш“, а сега Китай е предложил прилична цена. Тези технологии струват много пари. Те трябва да продават. Ако не ги продаде - работи на загуба“.
Според Василий Кашин, старши научен сътрудник от Института за Далечен изток, преговорите за двигателите „не са свързани с факта, че „Енергомаш“ или някое отделно предприятие искат нещо, но най-вероятно с факта, че има някои промени на политическо ниво, за които ние просто не знам.
Възможно е това да е свързано с китайската ракетно-космическа програма, която сега се развива ускорено. За нея това ще трябва допълнително тежък усилвател, който може да изкара в орбита 50 тона товари. Сега подобна ракета – Falcon heavy - е само в САЩ. Тя доставя товари, включително за Международната космическа станция. А МКС, както е известно, остава до голяма степен руско-американски проект без китайско участие.
„Китай създава собствена космическа станция. Не е ясно как ще го направи, но той вече има успех в тази посока“, каза Василий Михеев, ръководител на китайската група на Института за световна икономика и международни изследвания на Руската академия на науките пред вестник „ВЗГЛЯД“. Той подчерта, че сътрудничеството с Пекин в ракетно-космическата програма е много полезно за Москва,а и не само финансово. В крайна сметка това сътрудничество може да осигури достъп до китайската космическа станция, което ще бъде много важно в случай на проблеми с МКС – станцията е много стара.
Животът на МКС изтича през 2024 г., но се обсъжда идеята за удълажаването му до 2030 г., коментира експертът.