Ямбол. Предложението за провеждане на местен референдум по повод намерението на Община Ямбол за поемане на дългосрочен дълг е незаконосъобразно, тъй като влиза в разрез с разпоредби от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление. Това е заключението на правната комисия към Общински съвет – Ямбол, съобщиха от пресцентъра на Общината. Същата позиция е застъпена и в становището на кмета Георги Славов, което той следва да представи, съгласно законовите изисквания.
Припомняме, че на 28 февруари 2019 г. представители на Инициативния комитет за провеждане на местен референдум, членове на който са и част от местното ръководство на БСП, внесоха в канцеларията на Общинския съвет подписите на 7627 души. Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване“ към МРРБ извърши проверка на имената и другите данни от списъка. Оказва се, че в него фигурират над 1100 некоректни записи, включително на починали хора, лица, изтърпяващи наказание лишаване от свобода, на чужди граждани, на лица, които нямат постоянен адрес в Ямбол, подадени грешни данни за ЕГН и др. С протокол от 21 март 019 г. е констатирано, че броят на установените коректни подписи е общо 6456. Общият брой на лицата с избирателни права, които имат постоянен адрес на територията на община Ямбол към датата на внасяне на подписката е 69405. Следователно предложението за референдум не може да произведе пряк ефект и да задължи ОбС да насрочи провеждане на допитването, тъй като не е изпълнено изискването подписите да са не по-малко от една десета от гражданите с избирателни права на територията на община Ямбол.
По-важното обаче в случая е, че въпросът дали общината да поеме дългосрочния дълг е в противоречие със Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление. Това е така, защото средствата от 9 млн. лв. по бъдещия заем са част от приетия още в края на януари бюджет на Община Ямбол за 2019 г. А според цитирания закон чрез местен референдум не могат да се решават въпроси на общинския бюджет. Това съответно води и до незаконосъобразност на предложението за референдум. В подкрепа на това твърдение са и мотивите на съда по дело, заведено срещу приемането на тазгодишния бюджет на Общината. В свое определение тричленният състав е изтъкнал, че провеждането на референдум не може да цели промяна на вече приетия бюджет за 2019 г. и не може пряко да рефлектира върху него, предвид забраната по чл. 26, ал. 2, т. 1 ЗПУГДВМС (въпроси на общинския бюджет не могат да се решават чрез местен референдум).
Становищата на правната комисия и на кмета на община Ямбол са внесени в общинския съвет. Той ще се произнесе по предложението за референдум на насроченото в тази връзка заседание, което ще се проведе на 29 март 2019г.