София. Нова тенденция в аранжировката са вечните рози в стъклени похлупаци, както в приказката „Красавицата и звяра“. Това каза Йоана Томова, председател на Асоциацията на флористите в България, в интервю за Агенция „Фокус“ по повод Свети Валентин. „Това е много актуално тази година и на много мои колеги го предлагат вече, като услуга“, отбеляза Йоана Томова. Тя обясни, че идеята е да бъде запазена розата или цветето в идеалния му вариант. „Друго нещо, което се търси са сърцата, направени от рози или от различни видове цветя, фигурки на животни, като например мечета или нещо подобно, което да показва привързаност и обич. Кутиите също са доста силно застъпени, в различни нестандартни аранжировки, в някои по-непопулярни форми“, каза председателят на Асоциацията на флористите в България.
По думите й има хора, които обичат по-нестандартния жест и го предпочитат пред стандартната червена роза или просто букет. Тя подчерта, също така, че цената се повишава не поради желанието на цветарите. „Много мразя понятието „Ден година храни“, тъй като това е международен празник, а цветята се купуват от една единствена цветарска борса в света и тя се казва Холандия, там важи т. нар. икономически принцип - търсенето определя предлагането“, посочи Томова.
По думите й, когато търсенето е много засилено, предлагането е по-намалено, тоест, цената се повишава. „Там има специален принцип, по който се поръчват цветята на една борса, която се казва на жаргон „часовник“ и когато има много голямо търсене, цената винаги е по-висока. Цените на цветята, идващи на едро от Холандия, са доста по-високи от стандартните, през цялата година. Това важи и за 8-и март и за всички международни празници. Ако да речем, цената на роза през годината е 1 лв., то тя в момента е 3 лв. на световната борса. За да стигне до тук и да бъде аранжирана и продадена, цената ще бъде около 5-6 лв. в масовите магазини“, каза още тя.
Ирина ИВАНОВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”