Юлия Трионджиева, ОУ „Неофит Рилски“-Велинград: Открихме цяла нова паралелка първокласници чрез Механизма за обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици
София. Открихме цяла нова паралелка чрез Механизма за обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици. Това каза за предаването „Всички в час“ на Радио „Фокус“ Юлия Трионджиева, директор на ОУ „Неофит Рилски“-Велинград. Тя обясни, че екип за обхват от 10 педагогически специалисти работи на територията на общината, а новооткритият клас е от 25 ученици от ромски произход, които са получили възможността да се образоват. „По-голямата част от тях са на 7-годишна възраст, но има и такива, които надхвърлят възрастта за първи клас и до този момент не са били обхванати от образователната система – не са посещавали детска градина, не владеят български език, което наложи всички ученици да бъдат включени в дейности за обща подкрепа, чрез часове за допълнително обучение по български език. Необходимо беше учителите да изграждат у тях елементарни навици – за хигиена, за спазване на правила. Удовлетворени сме, че всички те успешно завършиха първи клас и преминават във втори“, коментира Юлия Трионджиева. Тя отбеляза, че задачата на училището им е привличането и задържането на тези деца. „Обикновено използваме отбелязването на празници и обичаи като трамплин при обучението. Те са мощно средство за възпитаване на добронамереност и социализация. Децата от ромското малцинство имат вродени способности и умения да пеят и танцуват, а ние използваме тези качества, за да насърчим желанието им за учене и посещение в училище. Ние каним и родителите да присъстват на някои занятия, за да се повиши и техният ангажимент, както и за да се подобри сътрудничеството ни с тях“, коментира директорът на ОУ „Неофит Рилски“-Велинград. Всеки месец се провеждат родителски срещи в ромските квартали, добави Трионджиева, като уточни, че това се случва поради незаинтересоваността и невъзможност да присъстват родителите на място в училище. „Разясняваме им значимостта на образованието за техните деца, като се опитваме максимално да приобщим и другите деца в семейството в нашето училище, за да бъде по-лесен периодът на адаптиране в училищната класна стая. И тъй като децата от ромски произход се чувстват най-спокойно, когато се намират в голяма група и сред свои, каним братя, сестри и братовчеди, както и всеки, който желае да присъства на занятията“, каза Юлия Трионджиева. Милослава АНГЕЛОВА