Зам.-министър Деница Сачева: Новата национална програма за образователна десегрегация предвижда преодоляване на проблемите в училище на децата от малцинства
София. „Подпомагане на общините за реализиране на дейности за образователна десегрегация“ предвижда преодоляване на разнообразните проблеми в училище на децата от малцинства. Това каза в седмичното образователно предаване „Всички в час“ на Радио „Фокус“ зам.-министърът на образованието и науката Деница Сачева по повод новата национална програма „Подпомагането на общините за реализиране на дейности за образователната десегрегация“. Тя припомни случая със закриването на сегрегирано училище в община Габрово, там децата от цигански произход бяха разпределени във всички училища от града. Сачева припомни и случая с учебно заведение в Благоевград, където учебната година е започнала без нито един първокласник именно заради репутацаята на училището и това, че то е познато като „ромското училище“. Според нея това са сериозни проблеми, които изискват много подкрепа и усилия, както и координирана работа между институциите. „Тази програма за образователна десегрегация се прави за първи път. С нея ще се подкрепят именно общините, за да преодоляват процесите на сегрегация. Предвижда се през нея да се финансират транспортни разходи за деца и ученици за детските градини и училища, да има обмен на добри практики между учители, да се финансират дейности за работа с родители и да се осигуряват и конкретни учебни материали и пособия, които да подпомагат образователните медиатори и за работа с родителите, и за съвместно възпитание“, каза Деница Сачева. Тя обясни, че има много и разнообразни проблеми свързани с образовнието в училище на децата от малцинствата. „От една страна, те са свързани със слабото владеене на българсия език. Точно затова бъдещите проекти на МОН ще бъдат насочени както към обхващане на децата в ранна възраст, така и в допълнителни занимания по български език. Почти 20% от децата, които в момента ходят на училище или трябва да бъдат записани на училище, не владеят добре български език. Друг проблем се явява и голямата мобилност, която има тази малцинствена група“, коментира още Сачева. Тя припомни, че за миналата учебна година 24 000 деца са били върнати в училище и записани в детски градини, като 2 100 от тях са отпаднали вторично. От тези 2 100 – 416 отново са били върнати в клас. 9 000 деца и ученици от тази година са били върнати, а 8 000 са записани за първи път в детска градина и на училище.