София. Изпитът за седмокласниците е единен и няма промяна във времетраенето. Това каза зам.-министърът на образованието и науката Таня Михайлова по време на пресконференция в Министерство на образованието и науката, свързана с предстоящото провеждане на Национално външно оценяване на седмокласниците, кандидатстването след седми клас и утвърдения държавен план-прием, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Първият модул е 60 минути, а вторият - 90 минути. За децата със специални образователни потребности се увеличава до 30 мин. за първия и 50 мин. за втората част на изпита. Тоест 80 минути или 2 учебни часа“, заяви Таня Михайлова. Тя посочи, че след първия модул учениците могат да излязат и няма да бъдат оставени да се чувстват недобре. „Във втората част на изпита по български и литература ще е преразказ, а изпита по математика ще е с разширен и кратък отговор за решаване. Те също при 90 мин. ще могат да напускат залата. Това, което е важно, е че изпитът е единен“, посочи Михайлова, като подчерта, че учениците трябва да работят, за да постигнат по-висок резултат. „Първото условие е да работят по всички задачи. А второто е да се справят. Няма втори модул, който да се използва за кандидатстване, те ще кандидатстват с резултата от изпита изцяло“, отбеляза зам.-министърът по образованието. По думите й баллът се формира от брой точки. „Максималният бал е 500 точки. 400 са резултатите от изпитите, а 100 точки максимално идват от оценките, които са избрани, като балообразуващи за съответния профил или професия. От свидетелството за основно образование се използва само оценката от 7 клас. Тоест, ако даден ученик има оценка 4 по физика, то тя се приравнява в точки и тя участва в балообразуването. Балът не е в оценки и не се удвояват оценки, а се работи с точки, така както беше и миналата година“, посочи още тя, като отбеляза, че тук също няма промени. „Хубавото, когато говорим за професиите и за професионалното образование, е че в много от общините има и нови за самите общини професии. Тази година заявяването на план-приема беше с активното участие на работодателите и регионалните потребности. В 68 паралелки, в 18 общини има нови професии, като машинен техник, като строител, като на системен програмист и техник на компютърни системи“, подчерта Михайлова. Тя посочи, че от всички паралелки около 52% са в направление SТЕМ. „Тук се включват и профилираните паралелки, които съответно попадат в това направление и съответно техническите паралелки в професионалните гимназии“, каза още тя. Ирина ИВАНОВА