София. Не бива толкова да се акцентира, че националното външно оценяване за IV клас е изпит, който решава, едва ли не, всичко. Това каза зам.-министърът на образованието и науката Таня Михайлова в интервю за Агенция „Фокус“. „В момента се въвеждат резултатите на изпитите от националното външно оценяване за IV клас“, каза Таня Михайлова. Тя подчерта, че това е един съвсем нормален изпит в системата. „Бих призовала родителите да вярват повече на собствените си деца. Това не е изпит, при който да се определят оценки или кандидатстване, с изключение на изпита по математика, при V клас за влизане в природо-математическите и математическите гимназии“, отбеляза зам.-министърът на образованието и науката. Михайлова посочи, че изпитите за малките са преминали нормално, като напомни, че все пак те са на училищно ниво. „Децата бяха доволни, от това, което са направили“, сподели тя, като допълни, че форматът не е променен. „Той е такъв, какъвто беше и миналата година. Вчера беше последното външно оценяване по „Човек и природа“ и сега очакваме вече да видим резултатите. В IV клас празни листове, по принцип, няма. Дори децата отиват с добро настроение на този изпит“, каза тя.
По думите й относно това, че изпитите за четвъртокласниците са събрани в рамките на една седмица е напълно нормално и допустимо. „Така, както правят контролна работа, класна работа или писмено изпитване, в системата за оценяване са поставени исканията в една седмица, че е напълно допустимо и няма абсолютно никакъв проблем да има съответно два изпита, две писмени изпитвания, две контролни работи, или една класна и една контролна работа. Всичко това е съобразено в наредбата за оценяване, с която работим“, отбеляза Михайлова. Тя подчерта, че преди всичко, на тези изпити децата показват това, което са научили през годината. „Въпросите са такива, че ако си учил така, както трябва, през цялата учебна година, не ти трябва специална подготовка. Не трябва някой да си представя, че те сядат и трябва за един ден да научат учебника, за да се справят на външно оценяване. Не това е смисълът на едно външно оценяване. По-скоро трябва да се види, как е усвоен материалът и да се направят изводи и на училищно ниво, регионално управление и министерство, за да може съответно да се знае, къде да бъдат следващите акценти в рамката“, каза още тя.
Ирина ИВАНОВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”