До повишаването на заплатите се стигна след внесен извънреден доклад на 13 март от кмета на София Йорданка Фандъкова за решаване на проблемите на водачите в градския транспорт, след като те сигнализираха за тях. Шофьорите алармираха за тежките условия, в които работят, както и за извънредния труд, който им се налага да полагат, заради липсата на кадри. В доклада Фандъкова си постави две цели - задържане на работещите водачи и привличане на нови за справяне с недостига на кадри. От доклада стана ясно, че незаетите места в системата на градския транспорт за водачи са 251, недостигът е 13%. 116 са липсващите ватмани и шофьори на тролеи, а 135 са свободните места за шофьори на автобуси.
Кметът Йорданка Фандъкова обясни, че увеличаването на възнагражденията на шофьорите е част от последователна политика за подобряване на условията на обществения транспорт. „Това е доклад, който внесох на базата на ясен анализ за недостига на водачи – на шофьори и ватмани, поради което се появява и необходимостта от много извънреден труд. А това не е в интерес както на самите водачи, така и на гражданите на София“, обясни тя и уточни, че целта на доклада е да задържи шофьорите, които работят в момента, и да привлече нови. Фандъкова съобщи, че продължава диалогът по предложението на синдикатите за тригодишна програма.
Заместник-кметът на София Дончо Барбалов припомни, че това е второто увеличение на заплатите в столичния автотранспорт за тази година, след като такова имаше и през февруари. Той посочи, че в следствие на това вече има няколко нови молби за постъпване на работа. „Така че се надявам повече хора да дойдат. Стремим се да правим условията на труд все по-добри, а заплащането да е достойно“, каза още зам.-кметът. По думите му увеличаването на възнагражденията няма да бъде за сметка на повишаване на цената на билета или за сметка на спиране на нощния транспорт.
От своя страна, лидерът на БСП – София Калоян Паргов определи взетото решение на Столичния общински съвет като успех за БСП. По думите му увеличаването на заплатите на шофьорите в градския транспорт е станало след натиск от страна на опозицията си над управляващите, за да си свършат работата. „Очевидно е обаче, че трябва да се промени подходът и чуваемостта, когато говорим с шофьорите. Те очакват втората крачка, но г-жа Фандъкова не я прие – да поеме ангажимента, че при актуализация на бюджета тази година, на първо място ще помислим за допълнителното увеличаване, както те искат“, каза още Паргов и подчерта, че БСП – София поема ангажимент, че когато дойде времето, ще поставят този въпрос.
Цветилена СИМЕОНОВА