София. Въпреки отпадналата нормативна необходимост от предоставянето на определен документ, администрации все още изискват от гражданите да предоставят документ, вместо информацията да се движи по служебен път между администрациите. Това каза Здравко Сечков от изпълнителя на наблюдението „СМТ България“ ЕООД пред журналисти след представянето на резултатите от проверките на административното обслужване в страната, предаде репортер на Агенция „Фокус“. Сечков обясни, че това се наблюдава по отношение на декларациите за придобити имоти, за свидетелствата за съдимост и за други документи. „Любезността и отзивчивостта към заявителя на услугата са субективни. Можем да попаднем на служител, който в този ден не е в добро настроение, но това не означава, че администрацията е нелюбезна“, коментира той. „Имаме констатации за дълго чакане за предоставяне на услуга. В КАТ са най-фрапантните и тежки примери. В случая нашият заявител беше с номер 149 в 11.00 часа“, посочи той. „Най-дългото регистрирано време за получаване на услуга е в столичния КАТ за подмяна на свидетелство за управление на МПС- 6 часа“, заяви Здравко Сечков. „Наблюдаваните администрации са на централно, териториално и местно ниво. Има администрации, които работят значително по-добре, както и такива с пропуски. Не може всички администрации да бъдат под общ знаменател“, посочи той. „Наблюдавахме доколко се спазват нормативните изисквания, доколко процесът за предоставяне на услугата е качествен, доколкото съществува обмен между администрациите и доколко гражданите се „товарят“ с предоставяне на документи, които не би следвало да се предоставят“, поясни Сечков. „Наблюдението е извършено в периода от 19 април до 30 май, в 13 администрации за 15 услуги, с 10 тайни клиенти“, каза още той.
„Фокус“ припомня: На 19 юни вицепремиерът Томислав Дончев даде срок до един месец за отстраняване на нарушения при административното обслужване на гражданите и бизнеса. След постъпили сигнали за проблеми при административното обслужване на гражданите и бизнеса, са изпратени тайни клиенти в отделни институции, които да осъществят обективен външен контрол върху начина, по който се предоставят услугите. В обхвата на наблюдението са включени общо 13 централни и местни администрации и 15 конкретни услуги, по които са предвидени мерки за намаляване на регулаторната тежест. Представените доклади след проверката показват, че на много места все още не са изпълнени законови задължения на администрацията, не са променени процедурите и образците на документите и не са приложени приетите облекчения за гражданите и бизнеса.
Биляна ИВАНОВА