Варна. Чрез активен диалог още в ранна възраст родителите могат да изградят правилните речеви модели на децата си. Това каза в интервю за Радио „Фокус“ – Варна логопедът Жени Пенева. Според нея родителите са хората, които показват на децата си как се структурира едно изречение. Тя обясни, че за да може едно дете да изгради умението да предава информация, то трябва да започне да се изразява с повече думи още в ранна възраст. За могат да избегнат проблеми в училище, Пенева препоръча на родителите да мотивират децата си да четат повече книги, а още в ранна възраст да ги карат да преразказват приказки, песнички и стихчета. „В книгите се използва не говорен, а литературен език - с повече епитети, повече обяснения на случки, с по-правилно структурирани изречения. Там децата се научават да използват изрази, които са литературни, а не толкова говорни. Там няма жаргон. Особено класически произведения дават възможност да обогатим езика си по някакъв начин, след като усвоим писмения език“, обясни Жени Пенева.
Тя съобщи, че работи с деца от IV клас, на които им предстои външно оценяване, но нямат добра изразна подготовка, затова се налага консултация със специалист. „Писмената реч се развива на базата на по-добре развитата и по-богата говорна реч. Тя е основата всъщност“, посочи Жени Пенева. По думите ѝ още един често срещан проблем на пациентите ѝ е неправилното произношение на различни звукове, като например „р“. Пенева добави, че е много по-лесно от ранна възраст неправилният речеви модел да смени с правилен, за да няма проблеми впоследствие. „При мен идват и големи хора, които казват: „Аз искам да си оправя произношението, например, на звук „р“, защото не ми е комфортно как го казвам. И това е също проблем, защото съм имала доста случаи, в които съм коригирала звукопроизношение на големи хора“, каза още логопедът. Според нея се случва хората, които се занимават с някаква публична професия, да осъзнаят, че имат говорен проблем и да потърсят помощта на логопед.
Бояна АТАНАСОВА