Варна. Родителите трябва да обръщат внимание на динамиката на речевото развитие на децата си. Това каза в Радио „Фокус“ – Варна логопедът от града Жени Пенева. Тя обясни, че родителите трябва да са запознати с очакваното ниво на говоримото изразяване в дадена възраст, за да могат да потърсят консултация със специалист, ако детето се различава от връстниците си. „Това са по-късното проговаряне, което не съответства на динамиката на речевото развитие в ранна възраст т.е. ако до 1.5 детето казва само отделни думи или части от думи, не назовава, не общува по някакъв съответен начин, тогава вече след 2 години, когато се установи разликата между него и връстниците му, може да се потърси консултация, за да се види това дали е проблем. Обикновено към 3-годишна възраст има разлика между нормалното речево развитие в периодика и развитието на децата с логопатия“, обясни Жени Пенева. По думите й един от най-често срещаните проблеми в практиката й са по-късното проговаряне и общото речево недоразвитие на децата с ментални проблеми, които не развиват комуникационните си умения по подходящия за училищна възраст начин. „В последствие в училищна възраст проблемите при някои деца са усвояване на учебния материал. Или така наречената дисграфия и дислексия, според нашата терминология, която се изразява в проблеми при четенето, четене с разбиране, както и писмената страна на речта“, съобщи логопедът. Тя обясни, че проблемите с говоримия майчин език, водят до проблеми и с писмената реч, тъй като звукопроизношението е основа на правилната писмена реч. „Звукопроизносителните проблеми също са голям процент в децата логопати – непроизнасянето правилно или заместването на някои звуци с други, което в последствие се превръща в дисграфични грешки в училище“, посочи Жени Пенева. Според дългогодишния специалист децата с логопедични проблеми, нямат готовност за училище до навършване на 7-годишна възраст, което налага намесата на логопед, или на екип от психолози и логопеди, при по-сериозните случаи. Бояна АТАНАСОВА