Само преди дни Пловдив официално стана културна столица. Откриването беше повече от впечатляващо, като привлече вниманието на всички световни медии и направи реклама на страната ни, за която не сме и мечтали. Никоя чуждестранна медия не написа негативен коментар за откриването, докато у нас по стара българска традиция дни наред вече се изреждат всякакви коментатори, които говорят колко лошо е било направено всичко. Не закъсня и обвинението за изразходването на прекалено много средства.
Пръв да хвърля кал се яви Слави Трифонов, който заяви, че за същата тази сцена за свой концерт бил платил сумата от 681 хиляди лева, а пък нашите тук дали 1.5 милиона лева. Въпреки официалните разчети и подробен разбор на бюджета, темата бе удобно политически подета и развихрена. Агенция ПИК потърси за коментар кмета на Пловдив Иван Тотев, който разкри пред медията ни истината за парите дадени за откриването, както и какво означава всичко това не само за Пловдив, но и за България.
- Г-н Тотев, как ще коментирате твърденията на Слави Трифонов, че сцената за откриването на културната столица в Пловдив е била прекалено скъпа?
- Ние вчера изпратихме официално становище от името на организационния комитет. Като стойност на събитието в Пловдив в сравнение с други културни столици, нашето е много по-малко в сравнение с другите в Европа и е едно от бедните. Във Валета например е било 1,5 млн. евро, което е да речем в нашия мащаб. Но например откриващите събития в Атина, Ливърпул, Марсилия са с десетки милиони евро.
От гледна точка на сцената, стана ясно колко струва и вчера и немските конструктори се изказаха. Това е най-голямата фирма в Европа, която прави такива събития и досега не са работили в България. Сцената пък е швейцарска.
- Как тогава Слави Трифонов твърди, че я наемал и за него струвала по-малко?
-Това не отговаря на истината. Тази сцена е проектирана специално за това място и е изградена конкретно на тази локация. Няма как да бъде на друго място, тъй като тук е проектирана.
Проведен е конкурс, с който сме наели тази компания и тя е организирала всичко – сцена, осветление, хореография, артисти, съдържание и цялостна организация. И цената, за която говорим включва всичко това, а не само сцената. Включително хонорарът на Валя Балканска влиза в тези пари.
Част от тази сума, около 280 хил. лв. е за изграждане на металното скеле, което реално за сцената. Така че това може да се сравни например и се вижда реално колко е сцената.
А цялата сума е за завършеното събитие, заедно с музиката, която включително е платена от тях и е специално композирана за целта и авторска. Включени в цената са и нощувки на работници и престой,както и артисти. Имахме над 100 човека техници от Швейцария и Германия.
- А каква е равносметката ми за възвръщаемостта на тази инвестиция?
- Тези пари само за една вечер се върнаха в града от посетителите на събитието. Имаше над 50 хиляди човека от цяла България. Само тези хора са оставили много повече от 1,8 млн. лв. в Пловдив същата вечер. От София имаше над 10 хиляди души.
Над 100 медии от цял свят отразиха събитието, включително топ телевизии. Такава реклама ние никога не можем да си платим, ако се налага да имаме такова отразяване.
- В чуждестранните медии, за разлика от българските, имаше само позитивни оценки, защо се получава тази разлика?
- Те имат сравнение с другите европейски столици на културата и могат да направят компетентна оценка. Това не е просто пореден концерт или събитие, а е специфична проява, която може да се оцени от хора, посетили примерно 10 подобни откривания.
- На какво се дължат тези нападки, които вече няколко дни не спират – от това, че било кизочно, до това, че са похарчени много пари?
- Това, което се случва в Пловдив не е по-различно от това, което се случва в другите европейски столици на културата. Ние контактуваме и с колегите от другите европейски столици на културата, познаваме се и част от тях присъстваха и на церемонията. Знаем какъв е бил местният дебат, както и националният, по повод откриванията.
Това минава през няколко фази, както става и в Пловдив. Първата беше дебатът дали да е това мястото, дали да се открие със сцена, дали трябва да се затруднява трафикът.
Видя се, че трафик нямаше, а след това започнаха да говорят, че сцената щяла да падне, да събори съоръжението, да се срути и да стане инцидент…
После започна да се говори пък за самата сцена и качеството на продукцията и всеки даваше акъл и по тази тема. Четвъртият етап беше това с парите. Всичко това се е случвало и по повод другите градове, които са били културни столици. Това го очаквахме, защото и дебатът в България винаги е по-махленски.
Държа обаче да кажа и коя е най-голямата добавена стойност, за която почти не се говори, защото трудно излизат позитивни новини. Най-важното е, че фокусирахме прожектора върху България и всичко, което излезе в тези международни медии е добре за имиджа на страната. Това е България, Пловдив – културна столица.
Това за държавата струва много повече от 1,8 млн. лв. и е национален проект, който променя имиджа на България, като добро място, на което се случват положителни неща. Това може да се види дори в „Ню Йорк таймс” и с пари не може да се купи.
А това дали Валя Балканска трябвало да е долу или горе на сцената, са някакви наши родни дебати, които нямат отношение с големия и важен ефект за страната.