Търговският център, който южноафриканският фонд за инвестиции в недвижими имоти NEPI Rockcaste изгражда в Пловдив, трябва да отвори врати през 2021 г., т.е. една година по-късно от първоначалните планове, става ясно от отчета на компанията за първото полугодие.
Припомняме, че инвестицията в новия търговски мегапроект е на стойност 141 млн. евро. По предварителни данни трябваше молът да започне да функционира през април 2020 година, но както се разбира, това вече е невъзможно.
Той ще разполага с брутна отдаваема площ от 59 500 кв. м, а до момента компанията е инвестирала в изграждането му 24 млн. евро.
Припомняме, че в края на 2017 г. фондът придоби терен от 36 декара на мястото на старата Сточна гара в Пловдив, а през март миналата година купи и съседен парцел от 29 декара. Така в момента компанията притежава терен от 65 декара, върху който трябва да бъде изграден новият търговски център. Това ще бъде третият голям проект на NEPI в България, след като през 2017 г. компанията придоби столичните молове Paradise Center и Serdika Center.
NEPI Rockcaste е отбелязал силно първо полугодие с печалба от 170 млн. евро, която ще бъде разпределена между акционерите, сочи още отчетът. Това представлява ръст от 11,1% спрямо същия период на миналата година.
България е на пето място по дял на активите в общия портфейл на южноафриканския фонд с 8%. На първо място е Румъния с 36%, следвана от Полша с 24% и Унгария с 10%. Преди страната ни е и Словакия с дял от 9%. NEPI притежава имоти и в Чехия, Хърватия, Сърбия и Литва.
Общата стойност на търговските центрове Paradise Center и Serdika Center през първото полугодие достига 483 млн. евро при доходност от 7%, става ясно от отчета. Общата им брутна отдаваема площ е 161 500 хил. кв. м, като 97,9% от тях са заети. Продажбите на наемателите в двата мола са нараснали с 2,1% през периода, като това е най-слабият ръст сред страните, в които NEPI има обекти. Най-голям скок на продажбите на наемателите е регистриран в Сърбия (15%), следвана от Румъния (14,3%) и Чехия (10,4%). Средният ръст на продажбите на наемателите в притежаваните от компанията обекти в Централна и Източна Европа достига 8,2%, като най-голям принос имат магазините за електроника, за дрехи и храна.
Южноафриканският фонд има положителни очаквания за продажбите в региона благодарение на подобряването на заетостта и ръста на заплатите, които ще продължат да подкрепят силното потребление, пише investor.bg. Според прогнозите на компания средният годишен растеж на продажбите във физически магазини в Централна и Източна Европа ще достигне 5% до 2022 г. и ще бъде един от най-силните в света, като ще отстъпи само на Азия, Близкия Изток и Африка.
В същото време онлайн продажбите в Европа се очаква да нараснат от 289 млрд. евро до 505 млрд. евро, или дял от 10,6% от общите продажби на дребно. Продажбите във физически магазини ще нараснат от 3,7 млрд. евро на 4,2 млрд. евро, като Централна и Източна Европа ще има основен принос за повишението, сочат данните на NEPI.