Подходите към много от подземните гаражи в Пловдив са толкова тесни, че по рампите е невъзможно да мине кола. Така част от тях на практика са неизползваеми. Заради лоши технически решения други са пълни с вода и са превърнати в жабарници. "Марица" потърси къде се къса нишката и хората плащат хиляди евро за нещо, което след това не става даже за склад за буркани.

В Пловдив действа специална наредба за подземните гаражи. Проектирането им обаче е дело на екипите, които подготвят техническата документация за всяка конкретна сграда и те често заобикалят закона. И.д. главен архитект на Пловдив Юлияна Петрова категорично отказва да коментира защо част от гаражите са се превърнали в клоаки, а колите на собствениците им нощуват по тротоарите и в кварталните градинки. „Трябва да зададете въпроса си на лицензирани фирми за строителен надзор”, каза арх. Петрова. По нейния съвет потърсихме специалистите от TUV Nord България - филиал в Пловдив на голяма немска компания за строителен надзор. Оттам се изсмяха на твърдението на главния архитект. „Няма такова нещо! Колежката нещо бърка. Ние само следим за съответствието на етап инвестиционен проект и на етап строителство”, каза инж. Иван Кючуков от фирмата.

И архитекти, и надзорници обаче са единодушни - обикновено терените в Пловдив са малки и единственият начин да се реши проблемът с неизползваемите гаражи е да се въведат нови технологии - елеватори за автомобили и паркиране под земята на 2-3 нива. Те обаче струват пари и ще оскъпят значително жилищното строителство.

Брокери бяха изчислили преди време, че за да може една кооперация да има използваеми, а не формални гаражи, теренъттрябва да е поне 1000 кв. м. В Пловдив обаче най-често се застрояват парцели от 300 до 500 кв. м. Другият проблем е в самото изпълнение на подземните гаражи. Заради тях носещите колони и стени на сградата трябва да продължават надолу. Това, от една страна, са нови разходи за предприемача, а освен това в изградените подземни етажи няма място за маневриране на автомобилите.

Архитектът на район "Северен" Михаил Богданов припомня как веднъж при одобряването на нова кооперация катаджия влязъл с жигули в гаража, за да тества използваем ли е. „Не можа да излезе обратно и затова викнаха роми, които изнесоха колата на ръце.

В такъв случай не подписвам и се прави доработка”, обяснява Богданов.

Главният архитект на „Централен” Петър Петров твърди, че наредбата за паркоместата може да се спази, стига да се избегне строежът на рампа. „Тя отнема една трета от терена, а имаме случаи, когато изяжда дори половината от пространството”, изчислява той. И всички са единодушни, че е дошло времето на гаражите с елеватори за коли, които се паркират на няколко нива под земята. Въпросът е, че някой трябва да плати сметката за подобна иновация и това не може да е друг, освен крайният клиент. А според масовия му профил в Пловдив той все още търси евтина панелка в някой "оазис" и не вижда проблем да паркира колата си в калта до блока.