На 21 януари в небето над Германия, близо до Берлин, рано сутринта местните жители наблюдаваха падането на астероид, който беше наречен 2024 BX1 и беше открит няколко часа преди това събитие. Астероидът с ширина 1 метър експлодира при навлизане в атмосферата и се разпадна на малки метеорити. Екип от учени е открил три такива метеорита и се смята, че падналият астероид може да е изключително рядък вид космическа скала.

НАСА обяви, че астероид, наречен 2024 BX1, ще падне на Земята няколко часа преди това събитие, пише Space. Астероидът, за който се смята, че е широк 1 метър, избухна при навлизане в атмосферата и се превърна в огнена топка, която беше видяна от жители на Германия. В резултат на експлозията се появиха астероидни фрагменти или метеорити, които паднаха в цялата страна.

астероид 2024 BX1Близо до Берлин, рано сутринта местните жители наблюдаваха падането на астероид, наречен 2024 BX1

Малко след като астероидът падна, група учени, които изучават метеорити, тръгнаха да търсят отломки от астероид 2024 BX1. В резултат на това успяха да открият 3 метеорита. Според учените метеоритите обикновено се различават лесно от обикновените земни камъни, защото са по-тъмни и гладки. Но откритите метеорити много приличаха на земни скали, което усложни търсенето им. Докато учените все още класифицират откритите отломки, те вярват, че тези метеорити може да са специални космически скали.

метеорит, астероид 2024 BX1Цял екран
Малко след като астероидът падна, група учени, които изучават метеорити, тръгнаха да търсят отломки от астероид 2024 BX1. В резултат на това успяха да открият 3 метеорита Снимка: space.com

Според Денис Уийд от Западния университет, Канада, който изучава метеорити, астероид 2024 BX1 принадлежи към група близки до Земята космически скали, наречени Аполос. Преди да падне на Земята, 2024 BX1 отразява много малко светлина, което му придава магнитуд от 32,8. Така това беше един от най-слабите астероиди, които учените някога са откривали в космоса.

метеорит, астероид 2024 BX1Цял екран
Намерените метеорити най-вероятно са много рядък вид космическа скала, наречена обрит. Снимка: space.com

Вида смята, че предположенията за масата и размера на астероида може да са неверни, тъй като намерените метеорити най-вероятно са много рядък вид космическа скала, наречена обрит. Въз основа на това астероид 2024 BX 1 може да е много по-малък от смятаното, което го прави един от най-малките астероиди, които учените някога са виждали.

Според Weed, ако анализът покаже, че метеоритите, откъснали се от астероид 2024 BX1, са обрити, тогава те ще съставляват само 1% от всички известни метеорити, което ги прави изключително редки скали.

Изучаването на отломките от астероиди също ще помогне да се предостави повече информация за скалата, тъй като всеки тип метеорит идва от определено място в Слънчевата система и има уникална история. Но учените все още не са стигнали до консенсус относно произхода на обритите. Следователно анализът на метеоритите може да хвърли светлина върху техния произход.