Директорът на Mozilla Chris Beard потвърди в интервю, че организацията планира да предлага premium услуги в близко бъдеще. Осъзнават, че имат голяма зависимост от търсещите машини и доходите, които носят те. Около 90% от общите приходи на фондацията идват от сделки с търсачките. Останалите 10% са от дарения, Pocket и други.

Firefox Premium ще е опитът на Mozilla да диверсифицира източниците си на приходи, без да ограничава настоящите си услуги. Beard споменава за VPN услуга като пример какво може да се предлага. Всички потребители на Mozilla ще получат безплатен базов достъп, а платената версия ще предлага подобрена функционалност и допълнителни опции.

С този модел работят много от VPN доставчиците. Слагат безплатна версия с ограничен трафик или скорост, а след ъпгрейд  лимитите изчезват или се увеличават значително. Не е ясно дали Mozilla планира да има собствена VPN услуга или ще работи с компания от бранша. В миналото вече имаше подобно партньорство – с Proton VPN.

Другата услуга, която бе спомената, е за съхранение на информация. Не бяха разкрити никакви детайли. Можем да отбележим, че в тази сфера freemium моделът също е наложен. Получаваш малко място при регистрация, а срещу месечна или годишна такса можеш да го увеличиш.

Директорът обяви, че се готви цяла гама от подобни услуги, като целта е официалното им представяне да бъде през октомври тази година.

Определено това ще е интелигентен ход и далеч не е просто алчност. Това е напълно нормален развой, като се има предвид, че печалбата на Mozilla зависи в голямата си част от техния най-голям конкурент при браузърите – Google. Винаги възможността от G да не подновят сделката си е на лице, макар и да е малко вероятно. Въпреки това, в момента Google може да вземе превес при всякакви преговори, тъй като е наясно, че Firefox няма алтернатива за финансиране към момента.

Ако Mozilla няма нужда от парите на Google, то браузърът все още ще има нужда от интеграция с някоя търсачка. Възможността за това остава Microsoft Bing. Сделки от този род с търсачката са подписвали компании като Yahoo и Verizon.

Със сигурност при добро изпълнение на новите услуги и малко късмет, новият източник на доходи може в дългосрочен план да надмине приходите от търсачки. Всичко това обаче трябва да се случи в хармония с ценностите на фондацията – поверителност, откритост и фокус върху потребителя. Смятаме за реалистична възможността ядрото на Firefox да остане непокътнато от новите услуги, те да са на добра цена и да не злоупотребяват с данните на потребителите.

Бихте ли станали клиенти на Firefox Premium услугите?