Докато летящият робот Ingenuity на Марс никога няма да може да излети, въпреки че ще продължи изследванията, хеликоптерът Dragonfly ще отиде до най-голямата луна на Сатурн и втората по големина луна в Слънчевата система, Титан, през юли 2028 г. Мисията трябваше да стартира през 2027 г., но след това беше отложена, оставяйки учените разочаровани. Но сега НАСА потвърди, че този полет ще се състои.

Екипът на мисията започна проекта и финалните тестове на летящия робот, който трябва да разкрие тайните на Титан, пише Space. Компонентите на хеликоптера с ядрен двигател сега се финализират, така че да може да лети до Титан през 2028 г. и да достигне сателита през 2034 г.

Според плана на мисията, в продължение на 2,5 години той ще прави по един полет всеки ден на Титан (това са 16 земни дни). Титан е дом на органични молекули, така че Dragonfly ще изследва предварително избрани места на Луната за пребиотични химически процеси.

Dragonfly TitanЦял екран
Екипът на мисията започна проекта и финалните тестове на летящия робот, който трябва да разкрие тайните на Титан. Снимка: NASA

Титан е единствената луна в Слънчевата система, която има плътна атмосфера, а повърхността й е покрита с езера, морета и реки от метан. Дъждът на Титан също е изграден от това вещество. Учените смятат, че Титан е подобен на ранната Земя, богат на метан и може да предложи улики към мистерията за произхода на живота. Dragonfly ще търси признаци на възможен извънземен живот на Титан, като се има предвид, че съдържа органичен материал, който потенциално може да поддържа живот.

Изследването на Титан с летящия робот Dragonfly ще разшири възможностите за това, което хората могат да правят с роторкрафт отвъд Земята, казват учените.

В началото на миналата година екипът на мисията започна активна подготовка за мисия до Титан през 2027 г., но НАСА забави изстрелването поради несигурност, че ще има достатъчно пари за това. Но новите бюджетни средства от правителството на САЩ направиха възможно стартирането на мисия до Титан през 2028 г. Общата стойност на мисията сега се оценява на 3,35 милиарда долара, въпреки че първоначално, преди 5 години, беше оценена на 1 милиард, поради много причини се увеличи, но основното е, че тя все пак ще се състои.

титанЦял екран
Въпреки че Титан е открит през 1655 г., той е изследван за първи път от космическия кораб Касини през 2005 г.  Снимка: NASA

Въпреки че Титан е открит през 1655 г., той е изследван за първи път от космическия кораб Касини през 2005 г. В същото време сондата Хюйгенс беше спусната на повърхността на Титан. Тези изследвания осигуряват първото по-добро разбиране на атмосферата и повърхността на луната на Сатурн с диаметър 5150 km. Заслужава да се отбележи, че на Титан е много студено, тъй като температурата там пада до минус 180 градуса по Целзий.

Никой космически кораб не е изследвал Титан от 2005 г. насам, което прави мисията Dragonfly критична за учените.