Създаденият от учени изкуствен интелект успя да идентифицира повече от 20 хиляди различни сигнала, дошли на Земята от космоса, като 8 от тези сигнали може да са свързани с извънземни цивилизации.

Днес изкуственият интелект е важен компонент на научните изследвания. Това важи и за търсенето на извънземни цивилизации или по-скоро на сигнали от потенциален извънземен разум.

Според Дани Прайс от университета Къртин, Австралия, той и колегите му са търсили доказателства за интелигентен живот извън Слънчевата система от няколко години, пише ScienceAlert. Учените са създали AI, за който са написали специален алгоритъм, който помага да се определи кои сигнали са техносигнатури (т.е. изкуствено създадени сигнали от възможни извънземни) и кои са обикновени радиосмущения.

сигнал от космосацял екран
Снимка: Science Alert

"Нашият изкуствен интелект беше обучен да търси сигнали в данните от радиотелескопи, които не могат да бъдат създадени от естествени астрофизични процеси. Когато предоставихме на нашия AI предварително проучен набор от данни, той откри 8 интересни сигнала от космоса", казва Прайс.

Въпреки че, според учения, все още е твърде рано да се разчита изцяло на AI в търсене на извънземен разум, тъй като изкуственият интелект все още не е обучен да мисли и следователно действа по зададен алгоритъм. Въпреки това, последните постижения показват, че AI все още може да помогне в търсенето на потенциални извънземни.

„С помощта на радиотелескопи търсим сигнали, които са техносигнатури и те могат да показват, че някъде може да има други интелигентни видове. Най-важното е, че нашият AI работи по-добре от други подобни системи и това е много важно за по-нататъшно проучване“, казва Прайс.

Но в процеса на търсене на техносигнатури учените се сблъскват с факта, че радиотелескопите улавят сигнали, които всъщност са радиосмущения и са от земен произход. Следователно AI помага да се разбере тяхната класификация. Новият AI успя да изолира повече от 20 хиляди интересни сигнала от космоса и 8 от тях може да са техносигнатури на извънземни.

„Проверихме тези данни и все повече клоним към възможността тези сигнали да са със земен произход. Но това е добро начало“, казва Прайс.

извънземноцял екран
Снимка: Разговорът

Според учените, ако все пак успеят да засекат сигнал от космоса, който определено ще е от извънземен произход, то това ще е едно от най-големите открития в науката.

„Дори все още да не сме открили нищо и в близко бъдеще също да не хванем такъв сигнал, това не означава, че хората са единственият технологично напреднал вид в нашата галактика. Може би търсим грешни сигнали, или може би нашите радиотелескопи все още не са толкова чувствителни към приемането на такива сигнали. Може би новите технологии ще ни позволят да хванем наистина извънземен сигнал и това ще докаже, че не сме сами във Вселената. От друга страна, струва си да се замислим, ами ако сме сами? ”, казва Прайс.