Астрономите откриха нова комета, която сега е много далеч от Земята, но през септември тази година ще се приближи до Слънцето и съответно нашата планета по време на пътуването си през Слънчевата система. Тази комета се нарича C/2023 A3, тъй като беше открита миналата година, но сега е обект на разгорещени дискусии сред астрономите. Очаква се по време на приближаването й до Земята кометата да бъде толкова ярка, че да засенчи светлината на повечето звезди в нощното небе. Но това може и да не се случи.

Всяка година астрономите откриват десетки нови комети, които са ледени обекти, обикалящи около Слънцето с определен период. Повечето от тези комети са твърде слаби, за да се видят с невъоръжено око дори по време на приближаването им до Земята. Но някои от тях стават много ярки и астрономите предполагат, че кометата C/2023 A3 може да бъде точно такава, пише Space.

В момента тази комета се намира между орбитите на Юпитер и Сатурн, на милиард километра от Земята. Но още през септември 2024 г. тя ще лети до Слънцето на най-близкото разстояние - 59 милиона км. Наблюденията показват, че когато кометата се приближи до Земята, тя наистина може да се превърне във впечатляващ небесен спектакъл още през октомври.

Когато кометите се приближават до Слънцето, те се нагряват и ледът на повърхността им се изпарява. В резултат на това около ядрото на кометата се образува обвивка от газ и прах, наречена кома. Под въздействието на слънчевия вятър (поток от заредени частици от Слънцето) комата се разширява и се появява добре позната кометна опашка, която се простира зад ледения обект.

кометаСнимка: space.com

Колкото по-близо е една комета до Слънцето, толкова по-гореща става и толкова по-ярка става. Учените смятат, че след като се приближи до Слънцето през септември, през октомври тя ще бъде на разстояние 70 милиона км от Земята. Като се има предвид голямото ядро ​​на кометата, интензивното нагряване на повърхността и близостта до нашата планета, има възможност кометата C/2023 A3 да блести толкова ярко в нощното небе, колкото най-ярките звезди. Някои учени дори предполагат, че яркостта й може да бъде 100 пъти по-голяма. Така кометата може да се види с просто око.

Засега астрономите не знаят дали кометата C/2023 A3 някога се е приближавала до Слънцето, тъй като това може да е първото й посещение във вътрешната част на Слънчевата система. Следователно, това също внася известна несигурност в това как ще се държи леденият обект.

През следващите месеци астрономите ще могат да кажат по-точно дали кометата C/2023 A3 ще стане много ярка и какво в крайна сметка може да се случи с нея.