През 2018 г. OceanGate се обърна към студенти по инженерство от Вашингтонския държавен университет, за да намерят начин да направят по-евтина „дълбока и интелигентна“ батерия за тяхната подводница. Въпреки че не е ясно дали батерията е била използвана по-късно на Titan, инцидентът показва натиска, под който са били служителите на OceanGate, за да поддържат проекта на „ниска цена“.

Студентите имаха за задача да разработят по-рентабилен прототип, който да е едновременно „безопасен“ и не на последно място „достъпен“. Представителите на OceanGate, Марк Уолш и Тони Нисен, пишат в бележка, че "готовите" части и "евтините вериги" могат да бъдат използвани за постигане на целта, правейки самата батерия по-евтина.

Студентите в крайна сметка построиха прототип, който според тях е "с около 50 000 долара по-евтин", пише vice.com. Купиха "части от местен магазин, защото бяха ефективни и икономични". Университетът казва, че не е имало търговско партньорство между компанията и студентите.

Журналистите на Vice.com не успяха да разберат дали "самоделната" батерия е инсталирана на Титан или не. Но след инцидента подводницата буквално се анализира малко по малко, за да се разбере защо е избухнала и какво точно е причинило смъртта й. Журналистите признават, че е възможно да бъде инсталирана евтина батерия, тъй като още през 2019 г. висшето ръководство на компанията говори за финансови затруднения, причинени от факта, че подводницата постоянно трябва да бъде финализирана. Компанията също така направи всичко възможно да направи проекта достъпен за по-голямо производство.

За да запази цената "ниска" и "да продължи развитието", говорителят на OceanGate Тони Нисен каза, че компанията се е опитала да бъде креативна, включително чрез използването на готови решения. Вероятно това е причината геймпадът да се появи в системата за управление на подводницата.

Разработчиците изпитваха финансови проблеми до януари 2020 г., когато компанията получи допълнителна инвестиция от 18 милиона долара. В интервю за финансирането главният изпълнителен директор Стоктън Ръш каза, че някои планове са били „в неопределеност“, докато не получи вливането.

Докато се гмуркаше на Титан през април 2019 г., водолазът Карл Стенли чу обезпокоителен пукащ звук. Съобщава се, че денят след това той е изпратил имейл на Ръш, предлагайки на главния изпълнителен директор на OceanGate да обърне внимание на проблема и да помисли какво би направил, ако беше инвеститор в проекта.

По-рано беше съобщено, че една от причините за експлозията на батискафа Титан може да бъде неправилна форма на корпуса.

Превод: GlasNews