След около две години и шест месеца астронавтите на НАСА ще стъпят на повърхността на Луната за първи път от повече от петдесет години като част от мисията Артемида 3. Освен това в близко бъдеще се планира изграждането на орбитална лунна станция, както и бази на лунната повърхност и друга инфраструктура.

За да улесни процеса на изследване на Луната, Агенцията за напреднали изследователски проекти на Министерството на отбраната на САЩ DARPA миналата година започна 10-годишно проучване на възможностите на лунната архитектура. Сега стана известно, че американската компания Northrop Grumman е сключила договор с DARPA за разработване на концепцията и изграждането на железопътна мрежа на Луната, пише New Atlas.

Още през лятото Northrop Grumman трябва да представи първите разработки на концепцията си за железопътна мрежа на Луната, която планират да изградят през първата половина на следващото десетилетие. Тези железопътни линии ще могат да транспортират хора, доставки и ресурси, улеснявайки научните изследвания и създаването на лунна икономика.

Въпреки че пускането на влак на Луната може да изглежда като глупава идея за някои, има солидна логика зад това решение. Още по време на програмата Аполо, преди повече от 50 години, стана ясно, че постоянното кацане на човек на Луната ще изисква развита инфраструктура. Те включват мини за воден лед и други ценни ресурси, атомни електроцентрали и железопътни линии.

Луната може да изглежда като малък обект, но всъщност нейната площ е сравнима с размера на Африка. Следователно е просто необходимо да се изгради транспортна система, която да свързва различни лунни бази една с друга.

железопътна лунаЦял екран
Още през лятото Northrop Grumman трябва да предостави първите разработки на своята концепция за железопътна мрежа на Луната Снимка: Universe Today

Предстои да разберем каква точно ще бъде железницата на Луната, но освен че има логистична стойност, подобна система ще помогне за решаването на един от основните проблеми на Луната. Става дума за лунен прах, който е изключително опасен за хора и оборудване и има силни корозивни свойства.

Прахът активно полепва по скафандрите и оборудването, което не само ги замърсява, но и значително намалява експлоатационния им живот. Пътуването с влак може значително да намали излагането на лунен прах при придвижване между базите.

Освен това железниците на Луната имат още едно важно предимство. Конвенционалните колесни или верижни превозни средства на Луната увреждат нейната повърхност, докато се движат, оставяйки следи там. На Земята такива следи изчезват в резултат на проникване на вода и ерозия от вятъра. Но те ще останат на Луната милиарди години, което може да се отрази негативно на лунната повърхност.

Според изявление на Northrop Grumman договорът предвижда създаването на основите за изграждане и развитие на железопътна мрежа на Луната. Трябва да се определи какви ресурси са необходими за строителството, колко ще струва, а също така трябва да се разбере как да се построи железопътна линия с помощта на роботи. И разбира се, трябва да се разбере как ще се извършва ремонтът и поддръжката на железопътната линия на Луната.