Ново съдебномедицинско проучване разреши една от най-старите мистерии на християнството. Учените не само реконструираха последните часове от живота на Исус, но и разкриха ужасяващата истина за мъченията, които е претърпял.

Учените са използвали усъвършенстван криминалистичен анализ, за ​​да реконструират „истинския“ вид на трънения венец на Исус въз основа на следи от кръв, открити върху Торинската плащаница - платът, за който се смята, че е увил тялото на Христос след разпятието му. В резултат на това учените са успели да пресъздадат мъченията на Исус в последните часове от живота му, съобщава Daily Mail.

Библията описва как римски войници извили трънен венец и го поставили на главата на Христос като подигравка само часове преди смъртта му. Векове наред учените спорят за истинската форма на трънения венец на Исус. Някои смятат, че това е бил венец от трънени клони, поставен на темето му. Други твърдят, че е бил шапка или шлем, направен от тръни, покриващ цялата му глава.

Исусов венец от тръни
Анализаторът на биологични системи Отанджело Грасо откри, че короната е венец с форма на пръстен. Снимка: Otangelo Grasso
 

Ново проучване на анализатора на биологични системи Отанджело Грасо изглежда е разрешило този дебат. Резултатите показват, че короната е била с форма на пръстен, с рани от нея, концентрирани около линията на косата, слепоочията и задната част на главата.

Изследователите анализирали разпределението на кървавите петна по Плащаницата, геометричните прекъсвания в плата и инженерната сложност на всеки възможен дизайн на короната. Главата, изобразена върху Плащаницата, показва концентрирани кървави петна по челото и слепоочията, както и по задната част на главата, без пренос на кръв през безконтактния мост. Липсата на кръв по самата корона обаче е ключова характеристика, която изключва корона, подобна на шлем.

Снимка: Otangelo Grasso

Заслужава да се отбележи, че се твърди, че 4,2-метровата Торинска плащаница е платът, в който е било увито тялото на Христос след литургията. Платът има слаб кървав мотив, изобразяващ мъж със скръстени ръце на гърдите.

Следи от Торинската плащаница
Съдебномедицинските изследвания на Плащеницата показват, че кръвта от скалпа може да се е активирала след смъртта поради абсорбиране и контакт с косата. Снимка: Otangelo Grasso

Преди това учени, подкрепящи теорията за шлема, наподобяващ шапка, посочваха над 50 прободни рани по скалпа, челото и задната част на главата, твърдейки, че обикновена лента за глава просто не би могла да причини толкова големи щети. Те твърдят, че това е в съответствие с това, че шлем или трънен венец са били грубо поставени върху цялата глава на Исус.

В ново проучване обаче Грасо успява да оспори тази гледна точка, въпреки че изследването все още очаква експертна оценка. Според учения, съдебномедицинското изследване на савана показва, че кръвта от скалпа може да е била активирана след смъртта чрез абсорбиране и контакт с косата, което ѝ позволява да се разпространи по главата и лицето по време на погребението.

При експериментални реконструкции, диадемата с обърнати навътре шипове е показала богато оцветяване по периметъра, тангенциални триади от „вход-изход-връщане“ пробиви от отделни шипове и ограничени пробиви над ръба на височина от три до пет сантиметра над равнината на обръча от счупени фрагменти от шипове по време на принудително седене. В същото време, модел на шлем би изисквал сложна решетъчна структура с множество слоеве и преплетени клони.

Торинската плащаница
Торинската плащаница се рекламира като покривалото, в което е било увито тялото на Исус след разпятието му. Снимка: Otangelo Grasso
Учените също така смятат, че изработката на шлема би отнела повече от два часа и е включвала сложно тъкане. Междувременно, създаването на венец с една-единствена структурна връзка не би изисквало такива усилия. Казано по-просто, простотата на диадемата, съчетана с криминалистични и геометрични доказателства, я прави по-вероятния кандидат.

Въпреки това, дори с усъвършенствани методи за моделиране и статистически анализ, дизайнът на изследването остава предпазлив. Грасо признава, че дизайн, подобен на каска, остава „възможен“ вариант, но само при много специфични условия. Например, селективно ранно съсирване на кръвта в темето на главата и пълно улавяне на цялата кръв от темето на главата в косата.

Реконструираният обръч също така създава поразителен ефект на „висящ ореол“. Когато е поставен за първи път върху манекен, обърнатите навътре шипове карат пръстена да се задържа точно над черепа, преди да бъде натиснат, напомняйки описания на римски войници, които насилствено поставят корона на главата на Христос. По този начин учените са получили научна основа за разбиране на артефактите, свързани с разпятието, и тяхното изобразяване в религиозното изкуство.