Скорошно проучване на учени от Станфорд показа, че стареенето не настъпва постепенно, както се смяташе досега. Вместо това, значителни молекулярни промени се случват в два големи "изблика" през целия живот: единият в средата на 40-те, другият в началото на 60-те. Учените смятат, че ако през този период имате време да се подготвите за рязка промяна в тялото, можете да си осигурите здрава старост.

Тези свързани с възрастта скокове могат да обяснят внезапната поява на общи признаци на стареене като бръчки, сива коса и повишена чувствителност към болести, пише National Geographic. Изследването, публикувано в списанието Nature Aging, анализира повече от 135 000 молекули и микроби от 108 души на възраст от 25 до 75 години.

Резултатите показват, че 81% от тези молекули са претърпели значителни промени, особено на възраст между 44 и 60 години, особено тези, свързани с метаболизма, кожата, мускулната структура и имунната функция. Това може да обясни защо хората често изпитват по-големи промени във физическата си годност и здраве през тези етапи от живота.

Експертите отбелязаха, че тези резултати оспорват традиционния възглед за стареенето като бавен, непрекъснат процес. Те предполагат, че тези "изблици" на стареенето може да са свързани с по-широки биологични процеси, които също могат да бъдат повлияни от фактори на начина на живот като диета, стрес и сън.

Проучването обаче има ограничения, включително фокуса върху сравнително хомогенна група участници в Калифорния и липсата на данни от хора над 75-годишна възраст. Освен това, той не изследва напълно ролята на външни фактори, като диета или стрес, които могат да допринесат за тези скокове.

Но въпреки тези ограничения, то предлага ценни знания, които в бъдеще могат да помогнат на хората да предприемат проактивни стъпки за смекчаване на ефектите от стареенето. Авторите препоръчват намаляване на консумацията на алкохол и кофеин, наблюдение на нивата на холестерола, поддържане на активност и използване на богати на антиоксиданти продукти за грижа за кожата, за да поддържате здравето и жизнеността си, когато наближавате критичните периоди на стареене.