През последното половин десетилетие световните авиокомпании все повече откриват, че по-малките самолети са по-добри за полети на дълги разстояния. Вместо да превозите повече пътници наведнъж в огромен самолет, по-добрият вариант е да предлагате повече полети до повече места с по-малки и по-икономични самолети.
Най-големите самолети в света обаче няма да изчезнат скоро. Най-големите пътнически самолети, създавани някога - които са готови да продължат да летят с години напред - търговските товарни и военни транспортни самолети, продължават да достигат нови височини (и дължини, размах на крилата и тего, което могат да пренасят).
Всички тези самолети са чудеса на съвременната техника - от персонализирани джетове, построени за превоз на части за по-нови самолети, до двуетажни пътнически самолети, които могат да превозват повече пътници от всякога.
Вижте кои най-големите самолети, които летят в небето днес.
Антонов Ан-225 Мрия
Най-големият самолет в света, от тези масивни товарни джетове е построен само един, пише economic.bg. Първият му полет е през декември 1988 г. и той остава в експлоатация и днес.
Airbus A330-743L "Beluga XL"
Wikipedia
A330-743L, или както е известен - "Beluga XL", е базиран на А330-200 на Airbus, но е силно модифициран, за да превозва извънгабаритни товари, като части за по-малки самолети. За първи път той лети през юли 2018 г. и се очаква да влезе в редовна услуга до 2020 г.
Airbus A300-600ST Beluga
Airbus A300-600ST (Super Transporter), или "Beluga", е предшественикът на Beluga XL, който е предназначен да замени застаряващите оригинали. За първи път лети през септември 1994 г. и всичките пет построени самолета остават в експлоатация и днес. Той е много по-къс и по-тесен от Beluga XL и не може да носи толкова тежък товар.
Airbus A380-800
Airbus A380, модерният отговор на Airbus на известния 747 на Boeing, е най-големият пътнически самолет, строен някога. В зависимост от разположението на седалките, самолетът може да превозва около 850 пътници, но типичният е по-близо до около 575.
Самолетът влезе в търговска услуга през 2007 г. Но тъй като авиокомпаниите се насочиха повече към предлагането на по-чести директни полети от точка до точка с по-малки и по-ефективни самолети, Airbus обяви, че производството на A380 ще приключи до 2021 година.
Boeing 747-8
Wikipedia
747-8 е най-новият и най-голям вариант на любимия 747 на Boeing. 747-8 за първи път лети през 2010 г., влизайки в товарно обслужване през 2011 г. и обслужване на пътници през 2012 г. Той може да превозва до 467 пътници в трикласна конфигурация и има обсег над 8000 морски мили.
Антонов Ан-124
Wikpedia
Антонов Ан-124 обикновено се използва за товарни и военни полети. За първи път лети през 1982 г. и е сред най-големите военни самолети някога.
Антонов Ан-22
Ан-22, който за пръв път лети през 1965 г., остава най-големият самолет, задвижван с турбо двигател. Цивилен товарен и военно-транспортен самолет, само няколко самолета остават на служба, най-вече с руските ВВС.
Airbus A340-600
Вариантът -600 на A340 беше най-дългият търговски самолет до 2010 г., когато Boeing 747-8 взе тази титла - малко по-дълъг дори от Airbus A380. За пръв път лети през 2001 г. и може да превозва 379 пътници в типично трикласно оформление.
Boeing 747 "Dreamlifter"
Dreamlifter е модификация на 747-400, с увеличено тяло. Използва се за транспортиране на части за самолетите на Boeing 787 от доставчици на компоненти до монтажните заводи на Boeing.
Lockheed C-5 Galaxy
Galaxy-C-5 е военно-транспортен самолет, който за пръв път лети през 1968 г. Използва се за подкрепа на военни операции по целия свят и за разпространение на хуманитарна помощ и помощ при евакуации.
Туполев Ту-160
Туполев Ту-160 е най-големият и тежък боен самолет, който в момента лети. Самолетът осъществява първия си полет през 1981 г., но не влиза в експлоатация до 1987 г., и лети изключително за руските ВВС.