Заниженият контрол е причината за честото манипулиране на автомобилните километражи. Това коментира пред сутрешния блок на БТВ председателят на Институт за пътна безопасност Богдан Милчев. По думите му превъртането на пробега трябва да се установява на Годишните технически прегледи, но често тези прегледи са фиктивни.
„При първоначална регистрация и през цялото време на експлоатация, неговите системи за сигурност трябва да са на едно и също ниво – категоричен бе Богдан Милчев. - Когато се връщат километрите, се създава фалшива реалност, която създава предпоставки за увеличаване на ПТП-тата”.
„Глобите няма да решат проблема”, убеден е Владимир Тодоров – председател на Българска асоциация на пострадалите при катастрофи. По думите му, в момента тече обществено обсъждане на наредба, която ще задължи пунктовете за технически прегледи да вписват километражите.
„Големият проблем е с колите, които се внасят – анализира Тодоров. - Отправям апел към нашите бъдещи евродепутати да се постави този въпрос на европейско ниво – да се създаде обща система, в която всеки автомобил да се проследява по номера”.
Според изпълнителния директор на Асоциацията на вносителите на автомобили Цветелина Цанева има психологически момент при превъртането на пробега – хората знаят, че километрите не са реални, но купуват със занижени цифри.
„В Германия криминализираха връщането на километража, хората се пренастроиха, че е нормално кола да е на 300 хил. км. Преместиха психологическата граница на сделката. Трябва да се затегне контролът над техническите прегледи”, категорична е Цанева.