Оказва се наистина „розовото” струва повече от „синьото”. Проучване на Нюйоркския департамент по потребителските въпроси показва, че продуктите за жени са средно със 7 % по-скъпи от същите продукти във версия за мъже.
И само за пример – експерти в модния бизнес правят проучване с обикновена бяла тениска – еднакъв размер и материя, продавана на жените и на мъжете. Оказва се, че при почти всички големи марки – фланелката, предназначена за дамите, с предлага с 45 % по-висока цена.
С „розов” данък се облагат не само дрехите, но и козметика, обувки, услуги, аксесоари, продукти за дома и дори и играчките.
Във Франция, средно, мъжете са с 27 % по-високо платени от жените. В същото време да си дама струва по-скъпо - заради по-високите цени на определени идентични продукти за мъже и жени.
Според експертите „розовият” данък е резултат на редица проучвания на пазара.
„Жените не винаги обръщат внимание на цената особено ако те много искат нещо. Тук включва желанието и интереса към продукта, себеизявата – да бъдем хубави и различни – няма значение каква е цената”, обяснява психологът д-р Антонина Кардашева.
„Дамските продукти много повече се купуват. Със сигурност една дама купуваме поне 1-2 пъти в месеца блуза, тениска, рокля или козметика, докато един мъж може и да не си купи всеки месец нещо ново”, смята Ира Христова – маркетинг мениджър в търговска верига.
„Жените са основният двигател на икономиката – те купуват дори продукти за собствените си мъже, защото мъжете не обичат да пазаруват”, обясни Николай Костов – управител на магазин за козметика.
В символ на данъка по света се превръща самобръсначката, която почти навсякъде е по-скъпа в розов, отколкото в син вариант. Според производителите причината е проста – разходите за мъжките, са по-малко в сравнение с тези за женските.
В някои държави дори дамските продукти за хигиена се облагали с данък за разлика от други продукти, които се смятат за основна необходимост.
Според търговците, обаче, въпреки разликите в цените при някои стоки, за „розов” данък у нас все още трудно може да се говори.
Екип на NOVA провери по-скъпи ли са т.нар. „розови” стоки и с контролните органи. Този път сравнихме цените на три продукта, които се предлагат в онлайн магазини. Във вариант „розово”. И във вариант – „синьо”.
„При тези стоки – в два от случаите – дамският вариант е малко по-скъп от мъжкия вариант. Това е политика на ценообразуване на всеки търговец и не представлява нарушение. Всеки плаща за стоката, колкото е готов да плати. Тя струва толкова, колкото всеки е готов да плати за нея”, уточни Христо Трендафилов от КЗП.
Има ли двоен стандарт на пазара на стоки за мъже и жени? Отговорите следват от юристите в „На твоя страна”.
„Можем да говорим в проблем на дискриминационното право – че дамите са поставени в някакво по-неблагоприятна ситуация . Но от гледна точка на потребителското право – не виждам административно нарушение. Но е нормално – стоки от модата, козметиката и т.н. –да са по-скъпи за жени, защото търсенето при тях е по-голямо”, обясни Александър Масларски от Правна клиника за потребителите.
Прочетете още
- 19:38 Тежка катастрофа между трамвай и кола в столицата СНИМКИ
- 18:14 Скочиха на шофьор за това паркиране, но истината се оказа друга СНИМКА
- 19:00 Майка изригна, след като куче ухапа детето ѝ: Не е нормално кучетата да са по-ценни от децата!
- 15:00 България в НАТО: Нов графит привлече вниманието на пловдивчани СНИМКИ