Жените плащат повече от мъжете за една и съща стока, показват проучвания на пазара в различни държави. Феноментът маркетинг експерти наричат "розов" данък. Понякога разликата в цените достига до 45 %.

Оказва се наистина „розовото” струва повече от „синьото”.  Проучване на Нюйоркския департамент по потребителските въпроси показва, че продуктите за жени са средно със 7 % по-скъпи от същите продукти във версия за мъже.

И само за пример – експерти в модния бизнес правят проучване с обикновена бяла тениска – еднакъв размер и материя, продавана на жените и на мъжете. Оказва се, че при почти всички големи марки – фланелката, предназначена за дамите, с предлага с 45 % по-висока цена. 

С „розов” данък се облагат не само дрехите, но и козметика, обувки, услуги, аксесоари, продукти за дома и дори и играчките.

Във Франция, средно, мъжете са с 27 % по-високо платени от жените. В същото време да си дама струва по-скъпо - заради по-високите цени на определени идентични продукти за мъже и жени.   

Според експертите „розовият” данък е резултат на редица проучвания на пазара.

„Жените не винаги обръщат внимание на цената особено ако те много искат нещо. Тук включва желанието и интереса към продукта, себеизявата – да бъдем хубави и различни – няма значение каква е цената”, обяснява психологът д-р Антонина Кардашева.

„Дамските продукти много повече се купуват. Със сигурност една дама купуваме поне 1-2 пъти в месеца блуза, тениска, рокля или козметика, докато  един мъж може и да не си купи всеки месец нещо ново”, смята Ира Христова – маркетинг мениджър в търговска верига.

„Жените са основният двигател на икономиката – те купуват дори продукти за собствените си мъже, защото мъжете не обичат да пазаруват”, обясни Николай Костов – управител на магазин за козметика.

В символ на данъка по света се превръща самобръсначката, която почти навсякъде е по-скъпа в розов, отколкото в син вариант. Според производителите причината е проста – разходите за мъжките, са по-малко в сравнение с тези за женските. 

В някои държави дори дамските продукти за хигиена се облагали с данък за разлика от други продукти, които се смятат за основна необходимост.

Според търговците, обаче, въпреки разликите в цените при някои стоки,  за „розов” данък у нас все още трудно може да се говори.

Екип на NOVA провери по-скъпи ли са т.нар. „розови” стоки и с контролните органи. Този път сравнихме цените на три продукта, които се предлагат в онлайн магазини. Във вариант „розово”. И във вариант – „синьо”.

„При тези стоки – в два от случаите – дамският вариант е малко по-скъп от мъжкия вариант. Това е политика на ценообразуване на всеки търговец и не представлява нарушение. Всеки плаща за стоката, колкото е готов да плати. Тя струва толкова, колкото всеки е готов да плати за нея”, уточни Христо Трендафилов от КЗП.

Има ли двоен стандарт на пазара на стоки за мъже и жени? Отговорите следват от юристите в „На твоя страна”.

„Можем да говорим в проблем на дискриминационното право – че дамите са поставени в някакво по-неблагоприятна ситуация . Но от гледна точка на потребителското право – не виждам административно нарушение. Но е нормално – стоки от модата, козметиката и т.н. –да са по-скъпи за жени, защото търсенето при тях е по-голямо”, обясни  Александър Масларски от Правна клиника за потребителите.