Вече седмица хиляди представители на бизнеса и потребители си задават въпроса: Защо рухна системата, свързваща касовите апарати и НАП, и кой е виновен за това?
Сривът се случи миналия вторник, като според търговци той е траял над шест часа и е продължил и в сряда. През това време те са получавали предупредителни съобщения, че регистрацията на касовите бележки е неуспешна, както и предупреждението: "Внимавайте! Възможно е блокиране на апарата след 21 ч. поради неизплатени документи". От НАП обясниха, че след като връзката е била възстановена, касовите апарати на един производител продължили да дават съобщения за грешка.
Веднага след „големия срив” и последвалата спешна среща между държавните институции и производителите на касови апарати, от НАП лаконично коментираха пред медиите, че проблемът е дошъл заради „проблемните фискални устройства, които са на един конкретен производител”. Кой е той обаче, отказаха да обявят публично, въпреки че въпросният „конкретен производител” сътвори най-грандиозния и опасен скандал след срива на търговския регистър, и блокира работата на целия български бизнес.
Неофициално още същия ден плъзна мълва, че има две „заподозрени” компании – „Датекс” и „Елтрейд”. Единствен ежедневникът 19 минути се осмели да попита представители на приходната агенция дали е верен слухът, че една от тях е виновникът за възникналата криза. От НАП отговориха, че нямат право да посочват имена. "Вграденият софтуер на тези фискални устройства е реагирал не така, както се изисква по наредбата. Предстои в НАП да бъдат извикани програмистите на всички производители на касови апарати, за да се потърси начин подобни проблеми да не се случват отново ", заяви говорителят на приходната агенция Росен Бъчваров. Не стана ясно също и каква ще бъде съдбата на дефектните устройства, дали те ще бъдат извадени от пазара, преработени и изпитани наново. Никой не се ангажира публично и с прогноза дали може да се очаква нов срив на системата, като неофициално специалисти коментираха, че има реална опасност и за последващ „фискален и бизнес апокалипсис” заради дефектните устройства на пазара.
И тъй като не се намери кой да потвърди или отрече слуховете, те намериха своята почва в интернет. Проверка във форумите и социалните мрежи сочи, че мнозина считат за „основен заподозрян” за големия касов срив апаратите на фирма „Датекс”. Именно устройствата на въпросната компания се виждат и на снимки на потребители от деня на „фискалния и бизнес апокалипсис”. В коментарите клиенти се оплакват и от това, че устройства на „Датекс” изненадващо нулират датата и часа; други - че доста компании на пазара използвали евтини gsm-модеми и апаратите им редовно губели връзка с мобилните оператори, което пък водело до честото им блокиране.
Репортерска проверка показва, че сривът на връзката между касовите апарати и НАП донякъде е трагедия с предизвестен финал. Оказа се, че само една от фирмите на пазара има опит с подобни системи, събиращи данни в реално време, и това е „Дейзи Тех”, която е единственият български производител, работил по тях за клиентите си в няколко европейски държави, сред които Чехия, Хърватска и Словения. Потърсихме коментар за скандала на годината и от най-доказаните специалисти в бранша, но те също не пожелаха да посочат името на виновника. Единственото, което казаха, е, че проблемът не е дошъл от техните устройства. „Нашите касови апарати работят безотказно и нямат проблем с връзката с НАП”, заявиха от „Дейзи Тех”.
Сривът се случи миналия вторник, като според търговци той е траял над шест часа и е продължил и в сряда. През това време те са получавали предупредителни съобщения, че регистрацията на касовите бележки е неуспешна, както и предупреждението: "Внимавайте! Възможно е блокиране на апарата след 21 ч. поради неизплатени документи". От НАП обясниха, че след като връзката е била възстановена, касовите апарати на един производител продължили да дават съобщения за грешка.
Веднага след „големия срив” и последвалата спешна среща между държавните институции и производителите на касови апарати, от НАП лаконично коментираха пред медиите, че проблемът е дошъл заради „проблемните фискални устройства, които са на един конкретен производител”. Кой е той обаче, отказаха да обявят публично, въпреки че въпросният „конкретен производител” сътвори най-грандиозния и опасен скандал след срива на търговския регистър, и блокира работата на целия български бизнес.
Неофициално още същия ден плъзна мълва, че има две „заподозрени” компании – „Датекс” и „Елтрейд”. Единствен ежедневникът 19 минути се осмели да попита представители на приходната агенция дали е верен слухът, че една от тях е виновникът за възникналата криза. От НАП отговориха, че нямат право да посочват имена. "Вграденият софтуер на тези фискални устройства е реагирал не така, както се изисква по наредбата. Предстои в НАП да бъдат извикани програмистите на всички производители на касови апарати, за да се потърси начин подобни проблеми да не се случват отново ", заяви говорителят на приходната агенция Росен Бъчваров. Не стана ясно също и каква ще бъде съдбата на дефектните устройства, дали те ще бъдат извадени от пазара, преработени и изпитани наново. Никой не се ангажира публично и с прогноза дали може да се очаква нов срив на системата, като неофициално специалисти коментираха, че има реална опасност и за последващ „фискален и бизнес апокалипсис” заради дефектните устройства на пазара.
И тъй като не се намери кой да потвърди или отрече слуховете, те намериха своята почва в интернет. Проверка във форумите и социалните мрежи сочи, че мнозина считат за „основен заподозрян” за големия касов срив апаратите на фирма „Датекс”. Именно устройствата на въпросната компания се виждат и на снимки на потребители от деня на „фискалния и бизнес апокалипсис”. В коментарите клиенти се оплакват и от това, че устройства на „Датекс” изненадващо нулират датата и часа; други - че доста компании на пазара използвали евтини gsm-модеми и апаратите им редовно губели връзка с мобилните оператори, което пък водело до честото им блокиране.
Репортерска проверка показва, че сривът на връзката между касовите апарати и НАП донякъде е трагедия с предизвестен финал. Оказа се, че само една от фирмите на пазара има опит с подобни системи, събиращи данни в реално време, и това е „Дейзи Тех”, която е единственият български производител, работил по тях за клиентите си в няколко европейски държави, сред които Чехия, Хърватска и Словения. Потърсихме коментар за скандала на годината и от най-доказаните специалисти в бранша, но те също не пожелаха да посочат името на виновника. Единственото, което казаха, е, че проблемът не е дошъл от техните устройства. „Нашите касови апарати работят безотказно и нямат проблем с връзката с НАП”, заявиха от „Дейзи Тех”.