- Г-н Каменаров, защо БНТ е задлъжняла толкова при вашето управление и практически е във фалит?
- Нормално е дефицитът да е по-голям. Бюджетът на БНТ днес е по-малък, отколкото преди 10 години.
- Защо са толкова скъпи правата за “Стани богат”?
- Това е пазар, струва толкова. Като искаш да си гледан, плащаш. Всички цени летят нагоре - спортни права, кинопакети. Казват ти цена и почваш да се пазариш.
Държавата и обществото трябва да поговорят какво да се прави с този тип медия. В Закона за радиото и телевизията от 20 години има текст, че обществените медии се финансират през такси. И те никога не са събирани! Ако поискаш от хората да плащат по 10 лв. за БНТ и БНР, дали ще стане? Разходите по мултиплексите, които бяха създадени преди години, никога не са включвани в бюджета на телевизията.
Така че това е предизвестен фатализъм. Няма никакво значение как се казва човекът в онзи кабинет на онзи етаж. (Визира генералния директор на БНТ - б.а.) Мандатът му е предизвестен.
През 2017 г. бе отпусната целева субсидия на БНТ от 25 млн. лева извън бюджета за техника и разпространение. Миналата година обаче не бе дадена и стотинка, въпреки че за мащаба на държавата това са джобни пари.
- По думите на Емил Кошлуков пред СЕМ БНТ 3 е най-скъпият спортен канал на планетата. Защо е така?
- Нека дам пример. Правата за излъчване на олимпиадите вървят в пакет - лятна и зимна. Преди да отида в телевизията, за тях се плащаха 830 хил. евро. Когато отидох в БНТ, правата вече се продаваха от групата “Дискавъри”, която поиска 4,3 млн. евро. Започнахме пазарлък и крайната цена за нас стана 1,5 млн. евро.
БНТ изпълнява обществена мисия, лиценз, закон. И винаги си в кръгова отбрана и на практика си избираш кое да настъпиш. Няма как да не сбъркаш. Ако искаш да изпълняваш обществената си мисия например, трябва и да си гледан. Факт е, че през последните 2 години рейтингът на БНТ се удвои. Видимо са добре похарчени парите.
Няма да кажа лоша дума нито за Емил Кошлуков, нито за Вяра Анкова, защото не е бон тон. Каквото и да се каже за мен, това няма да оправи нещата. Защото разговорът за БНТ е друг. Той трябва да отговори на въпроса има ли смисъл от тази телевизия. За мен категорично има, защото тя е различна.
- От отчета на БНТ се вижда, че възвръщаемостта на “Стани богат” от реклама е 10% въпреки най-гледаното ѝ предаване.
- Никога за БНТ не бе допуснато продуктово позициониране. А реклама няма не защото имаме ограничение от 15 мин на ден по закон, а защото години телевизията не е била атрактивна.
Ако убием обществената телевизия, тогава нямаме гаранция за нищо в големия смисъл на достоверността. Тежък е разговорът за нея, не е публично приятен, но е важен. Не казвам, че държавата трябва да е неин собственик и стопанин, а че обществото трябва да реши има ли нужда от обществени медии. Има и още нещо - хората трябва да бъдат ограмотени защо тези медии са им нужни.