Десетки българи са се простили с колите си, които са купили от Италия. Въпреки че возилата са редовни и са минали регистрация у нас, пропуск в италианското законодателство позволява продавачът да обяви колата за открадната месеци след сделката.

Това е най-коварната застрахователна измама в момента, защото возилото се качва в системата за издирване на Интерпол, след което следва конфискация и купувачът не може да си върне парите. Престъплението е възможно заради либерални закони, позволяващи сделките да се сключват с временни договори, предупредиха полицаи, прокурори и вносители на коли от Италия, цитирани от „Телеграф”.

Последният сигнал за подобна измама е от април с Ауди А4, купено от Ботуша.

Данъците

Схемата се прави с коли, на които не са били плащани данъците в родината на продавача. Когато се дължи налог, регистрацията на колата може да бъде прекратена, но само ако тя бъде продадена на износ. Сделката се сключва с временен договор, който не минава през нотариус.

Когато изтече срокът на този договор, продавачът отива в полицията и казва, че колата е била открадната или от адреса му, или от място, на което няма охранителни камери. Твърди още, че талоните на колата са останали в нея и връща един или два ключа, които предварително си е запазил. По този начин печалбата за измамника е тройна – спестил е данъците, получил е пари от продажбата и накрая прибира и застраховката.

Солено

По идентичен начин наш сънародник е изгорял с голяма сума, срещу която преди време си купил запазен джип  Ауди Q7. За да е сигурен, че автомобилът, който купува, е редовен, купувачът го закарал в полицията, където експерти проверили номерата на рама и двигател, както и други идентификационни белези.

По колата нямало никакви следи от интервенции, не фигурирала в база данни на Интерпол и купувачът я платил, минал безпроблемно каналите на КАТ и се радвал на новата си придобивка. Радостта му била помрачена, когато на прибиране към България при едно от задграничните пътувания на ГКПП „Връшка чука” колата светнала в системата на граничните власти, че се издирва в Италия за кражба и била конфискувана. При това положение собственикът не може да очаква никакво обезщетение от каското на колата.

Свидетели

Единствената му надежда е да води дела в Италия, но за целта трябва да открие свидетели, които да потвърдят, че сумата за колата е била платена. Другият вариант е българската прокуратура да води дело и да доказва пред италианските власти, че в случая става дума за измама, обясниха от държавното обвинение. И в двата случая обаче процедурата е тромава, а шансовете за успех малки, признават магистрати. „Не са масови тези измами, но ги има, и лошото е, че собственикът няма полезен ход+”, коментира разследващ.

Българи също се опитват да преметнат застрахователите. Най-масовата схема у нас е да се обявяват за откраднати коли, на които им предстои скъп ремонт. Така например на „Мерцедес” Е-клас (2009-2011), когато се счупят скоростите, ремонтът излиза 5-6 бона. „Собственикът е купил колата за 11-12 хиляди и с ремонта му настъпва на 17, затова някои предпочитат да я обявят за изчезнала”, коментира разследващ. Собственици на „Ауди” S6, някои модели „Лексус”, джипове „Волво” също прилагат тези номера.