Постоянният комитет към Бернската конвенция преди тази вечер отхвърли поредния донос на българските „зелени“, с който те се опитаха да спрат строежа на автомагистрала „Струма“ през Кресненското дефиле.
Комитетът прие аргументите на представителите на българската държава – експерти от Министерството на околната среда и водите и от Министерството на регионалното развитие.
Още от месец март „зелените“ започнаха клеветническата кампания, като пишеха писма до Комитета, пълни с лъжи и манипулации относно изграждането на аутобана през Кресненския пролом.
След като българският съд окончателно постанови, че няма проблем с Оценката на въздействието върху околната среда (ОВОС) на лот 3.2 от „Струма“ и беше обявена обществената поръчка за изпълнители, атаката срещу държавата и проекта се засили.
„Зелените“ изпратиха на заседанието на Комитета в Страсбург Андрей Ковачев, Даниел Попов и Ирина Матеева, които пишеха клеветническите писма заедно с друг „еколог“ – Петко Ковачев, който не присъстваше. Днес тримата се опитаха да убедят Комитета, че трябва да отвори така нареченото досие по случая „Струма“.
След бурни дебати Постоянният комитет към Бернската конвенция реши, че няма да има оценка отвън на направената през 2017 година ОВОС на лот 3.2, като отхвърлиха и искането у нас да бъде изпратена мисия, която да проучи случая.
Досието остава затворено поне до края на 2019 година, когато строежът АМ „Струма“ през дефилето вече трябва да е започнал – тоест няма никакви пречки за неговия старт.
България се присъединява към Бернската конвенция, която гарантира спазването на екологичното законодателство в Европа през 1991 година. Решенията на нейния Комитет имат сериозна тежест и обикновено Европейската комисия се съобразява с тях. Ако клеветите на „зелените“ бяха приети за истина, Брюксел едва ли щеше да одобри финансирането на лот 3.2, България щеше да закъснее много с изграждането на магистралата, част от Паневропейския транспортен коридор номер 4, свързващ Германия и Гърция. В такава ситуация държавата ни трябваше да върне всички 1.5 милиарда лева, дадени от ЕК за аутобана.
Според одобрения от българските власти „източен вариант“ лот 3.2 ще бъде разделен на две трасета. Магистралата в посока Гърция ще минава през Кресненското дефиле, като сегашният път ще бъде ремонтиран и разширен. Към София ще се пътува през Кресненското плато. По този начин трафикът през пролома ще се намали поне с 50%, като се очаква и катастрофите там да намалеят драстично. В момента пътят през Кресненското дефиле е един от най-смъртоносните в България.