Да се излежавате на плажа с питие до вас и вълнуваща книга, която няма нищо общо с работата ви. Да се отправите на преход през гората до отдалечен манастир на гръцки остров. Да изследвате храната в екзотичен град.

Какво може да е най-добрата част от всичко това?

Да не сте похарчили и стотинка от собствените си пари за тези преживявания, защото компанията, за която работите, е платила за тях.

Пандемията промени трудовия пазар радикално. Социални придобивки, които в миналото са изглеждали немислими, днес се смятат за нещо нормално.

Един нововъзникващ стимул се откроява: раздаване на четирицифрени бюджети на служителите, за да видят света, разказва BBC.

Засега тези бонуси са концентрирани предимно в големите компании, свързани с туризъм и пътуване.

Airbnb например дават по 2000 долара годишно на служителите си за пътувания.

Expedia, която се занимава с резервации и планиране на почивки, възстановява от 1250 до 1750 долара на своите хора. Постепенно обаче тази тенденция се разраства и вече се появява и в други сектори. Софтуерната компания Calendry предлага до 1000 долара за полети, нощувки и пътуване, а Bamboo HR, работещи в сферата на човешките ресурси, отпускат до 2000 долара.

Дори на фона на несигурна икономическа среда пазарът на труда трябва да остане привлекателен, казва Майкъл Кьонинг, преподавател в катедрата по стратегия и иновации на икономическия университет във Виена, цитиран от BBC.

Именно нуждата офертите за работа да изглеждат примамливи тласка тази тенденция, обяснява той.

Компаниите, които са готови да отидат една крачка напред в предлагането на социални придобивки, успяват да задържат квалифицираните и талантливи кадри, противодействайки на намаляващата лоялност на служителите.

„Работодателите могат да използват по интелигентен начин този свой коз, отправяйки посланието, че наистина са загрижени за своите служители. В дългосрочен план това със сигурност е печеливша стратегия“, казва Кьонинг.

Това важи с особена сила при компании, които не само искат да наемат, но и да задържат кадри.

„Във Великобритания загубихме сериозна работна сила от Източна Европа заради Brexit. Сега компаниите имат проблеми и с опитните, и с неопитните кадри. И те са принудени да предлагат различи придобивки в опит да привлекат хора“, казва за BBC Кари Купър, предподавател в бизнес училище в Манчестър.

И макар да се смята, че най-често от такива придобивки се възползват служителите в САЩ, където платеният отпуск не е широко разпространен, статистиката показава, че 46% от хората там не успяват да вземат цялото време за почивка без да плащат от собствения си джоб.

„Голяма част от компаниите в САЩ по принцип нямат дълги отпуски. Така социалните придобивки вероятно се насочват към служители, смятани за много важни за компанията“, обяснява Купър.

Въпреки че някои може и да не успяват да изхарчат парите за почивка, истината е, че такава възможност се възприема за огромен плюс. Особено в последните години на фона на растяща инфлация и увеличени разходи. В такива времена ваканцията може и да се превърне в лукс, който не всеки би си позволил.

„Компаниите, предлагащи такива бонуси, много добре знаят каква е икономическата обстановка и се целят точно в това“, казва Кьонинг.

Има обаче и друга полза. В много страни такива разходи подлежат на данъчно приспадане. Т.е. колкото повече харчи компанията по тази линия, толкова по-голяма отстъпка може да получи, когато дойде време за разплащане с държавата. 

Проблемът е, че и в този аспект се стига до неравенство, казва Пола Алън, вицепрезидент на компания, занимаваща се със социални придобивки.

За служители с деца или такива, които се грижат за близки, пътуването може да не е толкова лесно. В тези случаи работодателите би трябвало да помислят аз алтернативи, за да не бъдат ощетени.

Има и друго притеснение. Напоследък все повече се говори за замърсяването на околната среда от авиотранспорта. Затова би било разумно да има различни възможности за придвижване. Според Алън социалните придобивки не бива да се използват и като „кръпка“ за други проблеми в работата.

„Това, че ги има не означава, че не е нужна добра работна среда. Ако такава липсва, плащането на едно пътуване няма да реши проблема“, казва тя, цитирана от BBC.

Според нея тенденцията с пътувания, плащани от работодателя, ще се засилва все повече. По думите ѝ отдавна е установена модата на „работниците-номади“, хора, на които им харесва да работят от различни части на света. Все повече компании нямат проблем с това, а е очевидно и че у хората има голямо желание за пътувания.

А Кьонинг допълва: „Съдържанието на социалните придобивки ще се променя. Плащането на почивката, подкрепа при грижа за здравето, както и непрекъснатото повишаване на квалификацията през целия живот ще стават все по-важни.“