Пенсионираният пилот на "Еър Франс" Патрик Блели работи от години, за да се опита да разгадае мистерията с изчезналия полет МН370. Днес се навършва едно десетилетие от изчезването на самолета Боинг 777-200 ER.

Разгадаха мистерията с изчезналият полет MH370?



"Моята теория е, че MH370 е бил разхерметизиран", казва той. "За един пилот е доста лесно да понижи налягането в самолета. Всичко, което трябва да се направи, е да се превключат клапаните за повишаване на налягането на ръчно управление.

Ако пилотът наистина е пренебрегнал автоматичната система и е направил това, аварийните кислородни маски биха позволили на пътниците да оцелеят само около 20 минути, което означава, че скоро биха изпаднали в безсъзнание и биха били "неутрализирани" от хипоксия.

Допълнителните запаси и специалните маски в пилотската кабина обаче щяха да осигурят на пилота достатъчно време за повече от 20 часа: достатъчно дълго, за да начертае траектория на полета, която значително се различава от планираното пътуване до Пекин.

Едновременно с изсмукването на кислорода пилотът е можел да изключи захранването на бордовите сателитни телефони, оставяйки екипажа без възможност да се свърже със земята, за да извърши масово самоубийство на всички 239 души на борда.


Патрик Блели (отдясно)

Патрик смята, че няма как самолетът да се е разбил случайно, и казва, че са били необходими умения и инструменти, за да изчезне по този начин.

Експертът по управление на въздушното движение Жан-Люк Маршан работи с Патрик в продължение на четири години, за да разбере какво се е случило на борда на самолета, като използва симулатор на полети на Boeing, за да пресъздаде последните му мигове.

Двамата разговарят с Би Би Си за документален филм, посветен на десетгодишнината от изчезването на полета от Куала Лумпур на 8 март 2014 г.

Това се случва на фона на нова надежда за семействата, като един авиоинженер е убеден, че знае къде е самолетът, а фирмата за проучване на морското дъно Ocean Infinity предлага да търси отново на принципа "без намиране и без заплащане" с надеждата да извади фюзелажа и черните кутии и най-накрая да намери категорични отговори.

"Умно е, защото изборът на района е наистина черна дупка между Куала Лумпур и Виетнам", казва Жан-Люк. "Ако искате да изчезнете, това е мястото, където можете да го направите.

Жан-Люк също така е убеден, че опитен пилот трябва активно да е отклонил самолета от курса, като го е изтласкал до краен предел с рязък обратен завой, при който е трябвало да навлезе във виетнамското въздушно пространство, а вместо това се е отклонил през Малакския проток.

"Как е възможно такъв самолет да изчезне в такъв контролиран свят?", пита той. "Той се е погрижил да бъде невидим, за да не бъде проследен.

Връзката със самолета е загубена на контролно-пропускателен пункт, наречен Игари. Пилотът се сбогувал с малайзийския контрол на въздушното движение, както се очаквало, но след това никога повече не установил контакт.

Първоначално къде е отишъл самолетът е пълна загадка, тъй като транспондерите, които предават данни за местоположението на радара за контрол на въздушното движение, изглежда са били изключени ръчно в пилотската кабина.

В крайна сметка сателитите успяват да проследят къде е отишъл самолетът, но не за дълго.

Те обаче доказват, че в началото е направил рязък завой, което би било труден маньовър и едва ли е станало случайно.

Взискателна е в смисъл, че управлението се тресе, защото си на предела на възможностите на самолета и той ти казва: "Искаш от мен много" - каза Жан-Люк.

Водещият пилот на борда на полета е капитан Захари Ахмад Шах, който е летял с авиокомпанията от около 30 години.

Преди полетът да изчезне, Шах е качвал видеоклипове в канала си в Youtube, в които е използвал самоделен летателен симулатор.


Захари Ахмад Шах

Според документалния филм на Би Би Си разследващите са открили доказателства за изтрит полет на този симулатор, който е преминавал от Куала Лумпур към южната част на Индийския океан, където се предполага, че е катастрофирал полетът.

Предишното издирване беше ограничено от изчисленията за това колко далеч е могъл да стигне самолетът, преди да свърши горивото.

Но ако Патрик и Жан-Люк са прави и пилотът е продължил да управлява самолета, той би могъл да продължи да се плъзга дори след като горивото е свършило.

Австралийското бюро за безопасност на транспорта вече отхвърли тази теория, като заяви, че намерените отломки показват, че самолетът е падал свободно, когато се е ударил в морето, и не е бил под контрола на пилот.

И въпреки че Патрик вярва, че е намерил логично обяснение за това как самолетът се е отклонил от курса, той добавя: "Не знаем защо е направил това. Нямаме представа защо."