От няколко години насам проблемът за поправителна дата на НВО след седми клас назрява. Към настоящия момент, ако едно дете се разболее и не се яви на външното оценяване след седми клас, шансът му за кандидатстване намалява, защото получава нула точки и съответно по-нисък бал за кандидатстване, а пък в същото време няма право да се яви на поправителен изпит.

За този проблем сигнализира и разтревожена майка във фейсбук, която пише, че синът ѝ – седмокласник, паднал и си счупил двете ръце, като логично последвало и гипсиране на крайниците на детето. Тя споделя още, че детето дори много трудно си изписвало името, но въпреки това щяло да се яви на външното оценяване. Като основна причина за това тя изтъква, че от две години насам не може да се определи допълнително явяване на поправителен изпит при такива случаи като на сина ѝ.

Под публикацията на майката заваляват и множество коментари с предложения за решаване на проблема. Ето какво гласят и някои от тях:

„Желая ви бързо възстановяване! Дано наистина се даде гласност на подобни случаи, сигурна съм, че детето е положило усилия и заслужава своя шанс. Наскоро коментирахме и случаите на деца – болни, с температура или стомашно чревния вирус, които губят възможност да бъдат конкурентоспособни, а всъщност всеки има право на това. Може би някаква молба, която да бъде разгледана на високо ниво, ако трябва и до министъра, не е логично след толкова време онлайн обучение например, да няма опция в случая за устен изпит или да мислят за втора дата, за деца, които по здравословни причини не са успели да се явят на редовната. Стискам палци детето бързо да се оправи, защото в крайна сметка здравето е преди всичко“.

„Милото дете! Бързо възстановяване му желая. Дано се намери някакъв начин, да се яви с помощ на квестор на изпитите. МОН категорично отказа да даде тази възможност на децата, когато преди две години, в началото на пандемията, се борехме и искахме срещи с него по въпроса. Нека се изкаже сега г-н министърът, за когото, като че ли освен промяна на началото на учебната година, други проблеми в образованието ни няма!“

През годините десетки родители изпращат писма до просветното министерство с предложения да се предвиди и втора дата за провеждане, и то само за тези ученици, които не са успели да присъстват на първата. Но експертите са категорични, че това не може да се случи, тъй като се нарушава правилото за равнопоставеност на учениците. Като пример те посочват, че науката, свързана с тестовете, изисква решаването на абсолютно един и същ изпитен материал, и че няма как да се намерят два идентични преразказа например, в които всички елементи да са с еднаква трудност за учениците.

Допълнително образователните експерти посочват, че втора дата за изпитите ще създаде и условия за злоупотреби с фалшиви медицински бележки за болест.