В 2347 училища и в 1799 детски градини в страната започва новата 2022/2023 учебна година. Очаква се над 57 000 първокласници да тръгнат на училище на днешния 15 септември, а близо 717 000 са всички ученици, които ще се обучават през учебната 2022/2023 година, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).

Учебната година ще започне присъствено навсякъде. Взети са мерки за опазване здравето на децата и учениците, съгласно изискванията и насоките на Министерството на здравеопазването. Всички директори са осигурили и медицинска грижа за децата и учениците.

Образователните институции са в готовност за новата учебна година, а дни преди 15 септември започна да намалява и броят на незаетите места за педагогически специалисти.

В училищата са назначени също 1216 медиатори и 182-ма социални работници, които съдействат на учителите за приобщаването на децата и учениците в системата на образованието.

Образователният министър проф. Сашо Пенов ще открие новата учебна година в София и ще посети Професионалната гимназия по железопътен транспорт в Карлово

Министърът на образованието и науката проф. Сашо Пенов ще присъства днес в 10:00 часа на откриването на новата учебна година в 18-то Средно училище "Уилям Гладстон" в София. В 13:30 часа образователният министър ще посети и Професионалната гимназия по железопътен транспорт "Христо Смирненски" в Карлово, чиято сграда пострада при наводненията.

Заместник-министърът на образованието Мария Гайдарова ще открие в 9:30 часа STEM център и новата учебна година в Езиковата гимназия "Иван Вазов" в Пловдив. Тя ще бъде в 11:00 часа и на откриването на академичната учебна година в Медицинския университет в града.

Заместник-министърът на образованието Надя Младенова в 10:30 часа ще е на тържеството в Основното училище "Св. св. Кирил и Методий" в село Априлово, община Горна Малина.

Заместник-министърът на образованието проф. Албена Чавдарова ще открие 9:00 часа учебната година в Езиковата гимназия "Васил Карагьозов" в Ямбол.

В близо 900 училища бяха направени ремонти през лятото, те ще продължат в 46 образователни институции и ще се учи в други сгради.

През лятото имаше ремонти в близо 900 училища, като в преобладаващата част те вече са завършили. Общо 46 образователни институции от 14 области на страната ще открият учебната година в други сгради, като най-честата причина за това са продължаващи ремонти. Сред тях са 18 училища от девет области на страната.

Безплатните учебници и учебните комплекти за учениците до седми клас вече са доставени, има учебници и за ученици с нарушено зрение, и за обучаващите се в европейските училища.

Училищата разполагат също със значително количество техника, сред която са компютри и електронни дъски.

Ще се осигурят средства за отопление на училищата и детските градини, увери преди началото на новата учебна година образователният министър

Преди началото на новата учебна година Министерството на образованието и науката събираше информация за обезпечеността на учебните заведения с горива за отопление, за да се направи анализ и да не се стигне до прекъсване на учебните занятия или до преминаване в обучение от разстояние в електронна среда.

"Ще се осигурят средства за отопление на училищата и детските градини. Обучението ще бъде присъствено и към уроци от разстояние при евентуална КОВИД ситуация ще се преминава само при форсмажорни обстоятелства". Това заяви два дни преди 15 септември пред директорите на 574 образователни институции в София служебният министър на образованието и науката проф. Сашо Пенов. Той подчерта, че предимствата на присъственото обучение са безспорни, но след две години на пандемия може да се използва и опитът, и възможностите, които дава онлайн обучението.

Министър Пенов увери, че цялата изпълнителна власт ще направи всичко възможно, за да не се стигне до т.нар. дървени ваканции. В МОН има събрана информация за начините на отопление на училищата в страната, за да се знае какви механизми са необходими и да се осигурят недостигащите средства.

За новата учебна година са сформирани 1222 екипа за обхват с 18 244 експерти, за да могат всички деца, които подлежат на образование, да бъдат обхванати от системата. Това заяви министърът на образованието и науката проф. Сашо Пенов. Той подчерта, че все повече деца, отпаднали или в риск от отпадане от училище, са обхванати от механизма, при който си взаимодействат МОН, Министерството на труда и социалната политика, Министерството на вътрешните работи и други институции.

През новата учебна година личната карта на всеки ученик ще е единственият хартиен документ

През новата учебна година личната карта на всеки ученик ще е единственият документ, който остава на хартия, а бележникът може да е на хартия или електронен - по решение на училищата.

От учебната 2022/2023 година българското образование ще има нова интегрирана система за управление и това е Националната електронна информационна система за предучилищното и училищното образование (НЕИСПУО). В тази система почти цялото ни образование се дигитализира и всички данни ще са в нея, те ще се обработват по-лесно, но в началото е трудно, каза в интервю за БТА за подготовката за новата учебна година Асен Александров - председател на Сдружението на директорите в средното образование. Той е и директор на 51-во Средно училище "Елисавета Багряна" в София.

В новата интегрирана система ще са всички данни за образованието ни - електронните дневници ще са в нея, ще има и електронни досиета на учениците с информация за тях от първи до 12-и клас, обясни Асен Александров. Той уточни, че в това електронно досие ще има всичко, което се случва с даден ученик - всяко изпитване или бележка ще бъде публикувано в системата. Преместването на учениците също вече ще става по електронен път, а не с хартиен документ. "По този начин образователната ни система става най-дигитализираната система в България, защото до НЕИСПУО ще имат достъп 100 000 учители, 700 000 ученици и един милион и половина родители", коментира председателят на Сдружението на директорите в средното образование.

Директори на училища заявиха обаче, че в началото трудно въвеждат данни в новата единна електронна образователна система, която трябва да е от полза на учителите, учениците и родителите. От МОН увериха, че ще има време и възможност училищата да могат да въведат информацията в новата система.