Българските ученици учат средно 1500 часа по-малко от връстниците си в Европа, така че едва ли удължаването на учебната година с една седмица ще създаде някаква разлика в обучението. Това коментира  образователният министър акад. Николай Денков.

Според министъра има елементи, от сегашото образование, които трябва да се запазят, но обединяващото е онова, което трябва да се премахне от системата:

"Това са частните уроци. С тях ние няма как да постигнем този равен старт, от който децата имат нужда. Те са различни като интереси, но трябва да имат правна възможности да развиват своя потенциал", категоричен бе Денков.

По думите му има дефицит и в учебните програми, а часовете трябва да станат интересни, без да бъде загубена съдържателната им част. Основен проблем е, че учениците трябва сами да компенсират пропуските в образователната система.

Публикуваха отговорите на външното оценяване по БЕЛ за 4 клас

"Програмите и учебниците трябва бъдат променени, трябва да намерим време децата да се упражняват повече, да имат по-интересни занимания, за да могат да заменят това, с което в момента компенсират. В момента те компенсират със снощните домашни и с частните уроци. Нашата основна задача е да ги елиминираме от нашето образование", каза той в ефира на БНТ.

Министърът коментира още, че планираната реформа за намаляване броя на висшите училища е с мисъл да се повиши качеството на висшето образование

"Това обединение, което анонсирах, не е някаква измислица за българските условия, а реформа, провела се в множество държави - Франция, Швеция, Испания, Ирландия - държави, които са ги направили преди 15 години и сега берат плодове. В България също имаме такъв опит. Русенският и Тракийският университет също са възникнали след обединение на няколко различни института - и са едни от най-успешните в регионите си", каза акад. Денков.
Омбудсманът към МОН: Обединение на ВУЗ само след широка обществена подкрепа

Новата учебна година ще започне с променени програми

Той отрече да е иницирал тези промени чрез намаляване на бюджета на висшите училища.

"Истината е, че не съм го поискал аз и изобщо не съм участвал в тази дискусия. Аз видях текста на злополучния параграф 17, когато излезе в Държавен вестник. Тук има една лека интрига, която се вкарва от други хора. това, което винаги съм искал, е да направим една успешна и качествена реформа, което ще стане чрез промени в Закона за висшето образование", уточни Денков.