Превозвачи възроптаха срещу намерението на новото правителство да увеличи обхвата и тарифата на Тол системата.

На дискусия по темата министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов заяви, че по определени маршрути пътищата са станали "на юфка".

"Тежкотоварният трафик заплаща едва 15% за ползването на тази мрежа. Реално е изключена второкласната мрежа, тоест таксуват се само 3115 километра. Изцяло е обърнато съотношението между тежестта на този, който ползва, да плаща. Справедливо ли е според вас българските граждани да продължават да плащат за втори и трети клас пътища, а превозвачите - не?", попита той на срещата, която продължи до късно през четвъртък.

Тежкотоварните автомобили да заплащат такси за второкачествените пътища

Петко Ангелов от Камарата на автомобилните превозвачи обаче призова за повече прозрачност и контрол преди да се пристъпва към промени.

"В Европа има магистрали, които са платени и неплатени, алтернативни пътища. Кой събира парите? Имате ли направен анализ реално комисионните, които давате на частните фирми, и възможността да се приберат при вас всички пари, имате ли тази политическа воля, че това може да го направите и в какъв срок?", попита той.

Превозвачите с апел: Не разширявайте тол системата. Ще фалираме!

Караджов обаче отново се обърна към превозвачите с въпроса дали има справедливост при плащането за преминаването по пътищата на страната по отношение на гражданите с леки автомобили и тези на тежкотоварните превозвачи.

По думите на министъра основната причина за отчитаните в България ниски резултати е взетото още на старта на Тол системата решение за намаляване на тарифните ставки и въвеждането на нулева ставка за пътищата от втори клас.

Той напомни, че това е била временна мярка заради пандемията и допълни, че разговорът по темата трябва да бъде продължен.

Караджов обяви, че през 2020 г. са събрани 267 млн. лева от винетни такси и 111 млн. лева от тол такси, през 2021 г. - 271 млн. лева от винетни такси срещу 158 млн. лева от тол такси.

Всички автобуси, преминали през държавата ни миналата година, са генерирали 1,6 млн. лева, пресметна министърът и посочи, че текущата тарифа в България е 12 стотинки на километър или три-четири пъти по-ниска от най-близките до нашите тарифи в Европа.

Вицепремиерът подчерта, че актуалният обхват на системата за тол такси създава прекомерно голямо натоварване на републиканската пътна мрежа, която остава извън обхвата от тол таксуването, защото, по думите му е икономически много изгодно да се заобикалят маршрутите с платена тол такса и да се преминава по второкласните пътища, за което нищо не се плаща.

Предстои нова среща, след което промените в тол системата ще бъдат заложени и гласувани от кабинета.

От 1 април, далеч не на шега – тол такси и за второкласните шосета?