Превозвачите са категорични, че не бива да се включват второкласните пътища в обхвата на тол системата и да се вдига цената на преминаване по шосетата.

Според тях промените, които са планирани да влязат в сила през втората половина на годината, ще са допълнителен фактор, който ще се прибави към многото причини за банкрути на автобусни и транспортни фирми.

"Ако тол системата се разшири, ще настъпят много фалити", категоричен бе пред БНР председателят на Камарата на автобусните превозвачи Васил Пиронков.

Тежкотоварните автомобили да заплащат такси за второкачествените пътища

Най-засегнати ще са фирмите, които имат сключени договори за обслужване на междуселищни линии, тъй като новите тол такси не са планирани при подписване на контрактите, а ще оскъпят допълнително услугата. Това в съчетание с отлива на пътници и поскъпването на горивата, ще доведат до банкрути.

Вероятно при разширение на тол системата ще се стигне до увеличаване на цената на автобусните билети, а основните стоки ще поскъпнат, тъй като по-високите тол такси ще се калкулират в цената им.

В бюджета за 2022 г. са заложени с 290 млн. лв. повече приходи от тол системата в резултат на увеличението на таксите и включването в обхвата на пътищата 2-ри клас.

От 1 април, далеч не на шега – тол такси и за второкласните шосета?

През 2023 г. се очакват допълнително увеличение от още 40 млн. лв. Така за 2023 г. и 2024 г. в бюджета трябва да влязат 520 млн. лв. годишно от тол такси. За нормалната поддръжка на шосетата са нужни поне 2,5 млрд. лв. годишно, изчисляват експертите.

"Трябва да преместим тежестта - да не е върху гражданите, а върху тези, които износват повече", категоричен бе преди седмици регионалният министър Гроздан Караджов като аргумент за поскъпването на тол таксите и включването на още пътища в системата.

Само след дни, на 28 януари, предстои среща между превозвачите и експертите от регионалното ведомство за обсъждане на промените.