Един голям базар в сърцето на иранската столица Техеран - събирателен образ на целия живот, проблемите и културата в държавата.
В единия края на сергиите се продават ментета - евтини стоки, които имитират Луи Вютон, Шанел, Найк… Търсенето е огромно, защото предлагането отговоря на джоба на средностатистическия иранец. На другият му край картината е друга, защото реалността там е друга. Паралелен свят, който тъне в охолство и лукс. Там пазаруват богатите деца на Техеран.
В северната част на иранската столица се намира търговският комплекс “Сана” - там се продават оригиналните продукти, които се получават директно от чужбина. Търговският център е един от най-новите в Техеран. Той се намира в полите на планината Алборз, където преди са се простирали овощни градини.
В миналото тук са били дворците на царете. Днес на същото място живеят партийни функционери и политици - водещи фигури от Ислямската революция. Техни съседи са богати бизнесмени, повечето от които поддържат близки връзки с властта.
Не е тайна, че иранската икономика страда и от корупция, и от сенчеста икономика, разказва “Дойче веле”. Разликата между класите е особено осезаема. Получава се така, че едни тънат в мизерия, а други се къпят в лукс.
Кризата в страната е още от май 2018 г., когато американският държавен глава Доналд Тръмп наложи сериозни санкции на Иран и отмени едностранното ядрено споразумение с близкоизточната държава. Вследствие на това риалът рязко се обезцени, инфлацията нарасна.
Някои икономисти твърдят, че покупателната способност на иранците е спаднала с 80% през последните месеци. Кризата обаче не засяга богатите деца на Иран.
В един от най-популярните профили в социалната мрежа Instagram - Rich Kids of Teheran - на снимки се вижда как тийнове тънат в охолство, радват се на почивки, скъпи коли, алкохол. Носят маркови дрехи от САЩ. Това обаче са едва 2.5% от жителите на Иран. А останалите? Останалите се борят - с кризата, неравенството, бедността…