Истанбулската конвенция раздели обществото и политическите сили и повиши напрежението в държавата на максималното му ниво. Нейни защитници обвиняват опонентите си, че не са я чели. Противниците й пък опонират, че не само са я чели, но и в нея виждат подводни камъни, които ще доведат до разрушаване на ценностната ни система и отричане от православния морал.
Светият Синод и Главното мюфтийство излязоха с обръщения да не се допуска ратификацията на конвенцията. Парламентът отложи приемането й.
Конвенцията успя дори да разцепи политическите сили у нас.
Потърсихме за комантар богослова проф. Румен Ваташки.
Интервю на Албена БОРИСОВА
- Истанбулската конвенция предизвика невероятно сътресение в държавата. Политиците се изпокараха, партиите се разцепиха, обществото се резедини. Само Българската православна църква и Главното мюфтийство заеха твърда позиция. Защо никой не им обръща внимание, проф. Ваташки?
- Мисля, че все пак им обърнаха внимание, тъй като след като излезе становището на Българската православна църква правителството на Бойко Борисов оттегли от парламента този смущаващ документ. Необходимо е да защитим традиционната си култура и национална идентичност, а приемането на Истанбулската конвенция ще доведе до морален разпад на българското общество.
- Богослови от Великотърновския университет разпространиха становище, че конвенцията предлага ценности, които противоречат на християнската ни идентичност като личности. Каква е вашата оценка?
- Колегите са абсолютно прави, защото тази конвенция представлява нова идеология, която е продукт на либерализма и е насочена срещу традиционните християнски ценности, които през вековете са били крепители на българското семейство. По същество Истанбулската конвенция е насочена срещу устойте на Християнската църква, срещу нейното учение.
В Св. Писание ясно е казано, че Бог е сътворил човека по Свой образ, по Божий образ го сътвори; мъж и жена ги сътвори (Битие 1:27). Поради това за Православната църква е неприемливо създаването на изкуствен социален пол (джендър). Това е чиста патология и за българското общество е неприемливо неговото тоталитарно налагане на всяка цена. Това послушание пред Брюксел ще се окаже самоубийствено за българския народ и държава.
- Защо стигнахме до тук - да говорим за трети пол като за нещо нормално? Къде изгубихме връзката с нашия фундамент – християнството, което ни е крепило над 2000 г. и според което такъв пол не съществува?
- С основание задавате тези въпроси, а те звучат толкова тъжно на фона на цялостното ни духовно и материално падение. С многото компромиси, които правим пред Брюксел, ние все повече се обезличаваме като нация и съпротивителните сили през годините отслабваха. Сега обаче има едно пробуждане на здравите сили в българското общество, а поводът е именно Истанбулската конвенция. Навременната позиция на Българската православна църква по този въпрос показа, че тя съзнава своята отговорност пред българския народ, още повече че през вековете църквата е била пазителка на християнската ни вяра и народност.
- Някои учени предупреждават за опасност от унищожаване на нашата цивилизация?
- Тази опасност е реална наистина, но тя е от нравствено естество. Върхушката на ЕС се опитва да ни наложи морал, който да унищожи духовното у нас, да убие Бога вътре в нас. Крайно време е Църквата да се противопостави решително на политиката на либерализъм и неолиберализъм, водена от ЕС. Всяка друга политика ще бъде пагубна за европейската християнска цивилизация.
- Какво разбирате вие под понятието джендър или социален пол, както някои евфемистично се опитват да го превеждат?
- На пръв поглед Конвенцията на Съвета на Европа за предотвратяване и борба с насилието срещу жените и домашното насилие, придобила известност като Истанбулска конвенция звучи добре, гали слуха, но и пътят към ада е покрит с добри намерения. Тази външна обвивка заблуждава много хора. Това не е направено случайно.
С приемането на джендър иделогията може да се моделира и променя идентичността на отделната личност. Социалната роля на човека е тясно свързана с неговата биологична природа, поради което социалната полова идентичност е абсурдно понятие. Налага ни се нещо, което е противоестествено.
- Какво още трябва да се случи, за да могат политиците да се опомнят, след като и становищата на вероизповеданията не могат да ги вразумят? От страх да се противопоставят на Европа или пък от желание да се харесат на западните лидери те не се вслушват в мнението на обикновените българи.
- Необходима е сериозна обществена съпротива. Най-сетне управляващите трябва да разберат, че е необходимо да защитават националната ни култура, традиции, идентичност и суверенитет. Истанбулската конвенция не е в интерес на българския народ и на европейските народи. Тя е в интерес на малка група хора, които са богати и търсят свежа плът, за да задоволяват извратените си сексуални страсти.
- Ако все пак Истанбулската конвенция бъде ратифицирана, какво очаквате да се случи?
- Моралната криза в българското общество ще се задълбочи, ще доведе до тотален разпад на брака и семейството, и ще даде възможност да се узаконят еднополовите бракове в България, ще продължаваме да губим и суверенитета си. Това е печална перспектива.