Европейската комисия започва да върти от утре по кината на континента 5 късометражни филма, направени по нейна поръчка, които обясняват ползите от съществуването на Европейския съюз.
Филмите са част от нова кампания "Аз и ти", която цели да пропагандира Европейския съюз и да обясни на гражданите техните права и ползите от еврочленството. Според говорител на Комисията „хората изобщо не са наясно с правата си“ и имат нужда те да им бъдат разяснени.
Според сайта на кампанията филмите показват "как ЕС дава на всеки човек силата да прави това, което обича".
В обясненията за целите на кампанията се казва, че "законодателството и инициативите на ЕС ви помагат да реализирате потенциала си и да почерпите вдъхновение, предоставяйки ви инструментите, чрез които да преследвате увлеченията си".
Като възможни сфери за развитие са посочени обучение, пътувания и сърфиране в интернет, както и спасяване на света.
Петте теми на филмите са означени като: „Мобилност“, „Устойчиво развитие“, „Права“, „Цифрови технологии“, „Умения и бизнес“ и са насочени към аудитория между 18 и 34 години, която посещава най-често кината.
Заснемането на всеки от тях струва по 12 000 евро, а Еврокомисията смята да похарчи още €17 500 като безвъзмездни субсидии за режисьори, които ще реализират собствени на същата тема. Общият бюджет на кампанията е 9 млн. евро, което прави по два евроцента на европейски гражданин, изчисли говорител на Европейската комисия.
Филмът в рубриката „Устойчиво развитие“ разказва за момиче, което се изгубва в гората. То среща мечка, която му показва пътя към дома. На финала се съобщава, че „Натура 2000“ е най-голямата система от защитени територии в света,която дава закрила на дивите растения и животни в Европа.
„Самотникът“ пък е илюстрация на темата „Цифрови технологии“ и разказва за самотник, живеещ в колиба в планината. Той има безжичен интернет и компютър. Чрез тях той си поръчва снегоходки, доставени му от красиво момиче на снежна шейна. Самотникът започва да ухажва куриерката, като редовно си поръчва стоки от онлайн магазина. Двамата заживяват заедно, а посланието на филма е „Поддържайте връзка, където и да се намирате“.
„Мобилност“ пък разказва историята на пенсионерката Гизела, чиито внуци събират пари, за да й подарят едно пътешествие из Европа, а филмът завършва с обяснението, че „Като гражданин на ЕС имате право да пътувате, живеете, учите и да работите в другите държави от Европейския съюз“.
В "Умения и бизнес" Алекс, който страстно обича да танцува, но трябва да работи, за да се издържа, открива поприще в дом за възрастни хора, които учи да танцуват, а посланието на филма е, че "ЕС може да ви помогне да намерите нова работа, като ви осигури нужните умения и финансиране".
"Права" разказва за млад хърватски фермер, който иска да стане футболна звезда, но в последна сметка се задоволява с група приятели, с които ритат заедно из заснежените поляни.
Филмите, които са преведени на официалните езици, включително и на български, ще се въртят в кината до изборите за Европейски парламент следващия май.