Парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт, внесени от Министерския съвет. От 114 депутати 95 бяха "за", а 19 се въздържаха.
В доклада на Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения се посочва, че промените са в отговор на "Официално уведомително писмо по процедура за нарушение по описа на ЕК във връзка с неправилното транспониране и прилагане на европейски директиви относно безопасността на железопътния транспорт, лицензирането на железопътните предприятия и разпределяне на капацитета на железопътната инфраструктура и събиране на такси за ползване на железопътната инфраструктура и за сертифициране за безопасност".
Отделни текстове от законопроекта предвиждат задълженията за разследване на произшествия и инциденти, изпълнявани досега от Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" /национален орган за безопасност/, да се възлагат на управителя на железопътна инфраструктура и железопътните предприятия.
Разграничават се задълженията на отделните заинтересовани страни и се транспонира изискване основните елементи на системите за управление на безопасността на железопътните предприятия и управителите на инфраструктури да включват процедури, които да гарантират, че произшествията, инцидентите и другите опасни събития се докладват, разследват, анализират и се вземат необходимите превантивни мерки.
Създава се и правно основание за налагането на санкции при неизпълнение на задълженията от железопътните предприятия и управителя на инфраструктурата за разследване на произшествия, инциденти и ситуации, близки до инциденти.
Друга група промени са свързани с реализацията на проекти за изграждане или разширение на обществената транспортна инфраструктура. Прецизира се начинът на предоставяне на имущество - държавна собственост, за управление на Национална компания "Железопътна инфраструктура".
В рамките на дебатите от БСП заявиха, че се въздържат при гласуването, защото препоръките от писмото на ЕК са отчетени само частично.